Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy
Afrykanin
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we
współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1974
1991
1985
1974
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca po dokonaniu swego dzieła jest
teraz deus otiosus, to znaczy
bóg opiekuńczy
bóg próżnujący
bóg ukryty w naturze
bóg próżnujący
Few kagge – „święto kury” u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu jest typowym przykładem
obrzędów
przejścia
agrarnych
puryfikacyjnych
puryfikacyjnych
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną
przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
obca myśleniu afrykańskiemu
także charakterystyczna dla Czarnej Afryki
obca myśleniu afrykańskiemu
na Kalahari
deszcz spada raz na kilka lat
nie ma opadów
pora deszczowa trwa zaledwie od jednego do czterech miesięcy w roku
pora deszczowa trwa zaledwie od jednego do czterech miesięcy w roku
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
wyłącznie mężczyźni
całe rodziny
rody wodzowskie
wyłącznie mężczyźni
Według Antoniego Kurka nazwy Kirdi i Kado oznaczają:
pierwsza oznacza „poganina”, druga „niewolnika”;
to samo - „poganina” lub „niewiernego”
pierwsza oznacza „poganina”, druga „czarnego muzułmanina”.
to samo - „poganina” lub „niewiernego”
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim
przedstawił: