Za twórcę gimnazjum renesansowego (XVI - wiecznego) uznaje się:
Jana Ludwika vivesa
Erazma z Rotterdamu
Jana Sturma
Jana Ludwika vivesa
Model edukacji państwowej opisywał w swoich "Dialogach", w starożytności:
Sokrates
Protagoras
Platon
Platon
Szkoły parafialne i katedralne powstały i rozwinęły się w epoce:
oświecenia
średniowiecza
renesansu
średniowiecza
Autor dzieła "Kształcenia mówcy", to:
Marek Kwintylian
Jan Sturm
Lucjusz Seneka
Marek Kwintylian
Program wychowania gentlemana opisał w XVII w.:
John Locke
Jan Jakub Rousseau
Wolfgang Ratke
John Locke
Starogrecki model łączenia ideałów piękna i dobra określa się pojęciem:
pentatlonu
kalokagathii
pajdei
kalokagathii
Książkę: "Powinności nauczyciela w szkołąch parafialnych" napisał:
Franciszek Zabłocki
Grzegorz Piramowicz
Joachim Chreptowicz
Grzegorz Piramowicz
Filozof i pedagog, autor głośnej książki; "O wychowaniu fizycznym, moralnym i umysłowym", wydanej po raz pierwszy w 1861r., uznawany za prekursora pedagogiki pozytywistycznej:
Georg Kerschensteiner
Adolf Diesterweg
Herbert Spencer
Herbert Spencer
Obowiązek szkolny został wprowadzony na ziemiach polskich przez:
Hugona Kołłątaja
Aleksandra Wielkopolskiego
Stanisława Kostkę - Potockiego
Hugona Kołłątaja
Tadeusz Czacki był organizatorem:
szkół w ramach Rady Szkolnej Krajowej
szkół na terenie Księstwa Warszawskiego
szkół na terenie Okręgu Naukowego Wieleńskiego
szkół na terenie Księstwa Warszawskiego
Rada szkolna krajowa prowadziła działalność w zaborze:
pruskim
rosyjskim
austriackim
austriackim
Kształcenie dziewcząt w czasach Komisji Edukacji Narodowej:
zostało zorganizowane na wzór francuski
zostało częściowo zreformowane w osobnych przepisach
została zrównane z kształceniem chłopców
zostało częściowo zreformowane w osobnych przepisach
Podstawy systemu wychowawczego narodów z cywilizacji zachodniej położone zostały w starożytnym: