ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
Do wad żeglugi śródlądowej należy:
b) Transport wybitnie nie ekologiczny
a) Wysoki koszt transportu
c) Możliwość transportu wyłącznie ładunków o małych gabarytach
d) Uzależnienie od warunków naturalnych
d) Uzależnienie od warunków naturalnych
Wskaż zdanie prawdziwe:
a) Najbardziej optymalne zastosowanie żeglugi śródlądowej to przewozy na małe odległości.a) Najbardziej optymalne zastosowanie żeglugi śródlądowej to przewozy na małe odległości.
b) Barki są przystosowane do przewozu towarów w dużych partiach
d) Infrastruktura portowa nie ma znaczenia dla rozwoju transportu śródlądowego.
c) Czas transportu w przypadku żeglugi śródlądowej jest bardzo krótki.
b) Barki są przystosowane do przewozu towarów w dużych partiach
Rzeka, która jest osią podsystemu zachodniego w europejskich drogach wodnych to:Rzeka, która jest osią podsystemu zachodniego w europejskich drogach wodnych to:Rzeka, która jest osią podsystemu zachodniego w europejskich drogach wodnych to:
b) Ren
d) Loara
a)Dunaj
c) Dniepr
b) Ren
Dunaj to rzeka:
a) o wysokich parametrach technicznych
b) która odgrywa marginalną rolę w rozwoju nowych technologii przewozu drogami wodnymiktóra odgrywa marginalną rolę w rozwoju nowych technologii przewozu drogami wodnymi
c) gdzie przewozy kontenerowe stanowią około 15% łącznych przewozów realizowanych tą drogą wodną
d) łącząca ze sobą Szwajcarię, Francję, Niemcy i Holandię
b) która odgrywa marginalną rolę w rozwoju nowych technologii przewozu drogami wodnymiktóra odgrywa marginalną rolę w rozwoju nowych technologii przewozu drogami wodnymi
Zaznacz zdanie prawdziwe:
d)Łączna długość dróg wodnych w Polsce to ok. 5000 kilometrów.
b)W Polsce żegluga śródlądowa stanowi 10 % udziału w całkowitych przewozach ładunków.
c)Prawa właścicielskie w stosunku do śródlądowych dróg wodnych wykonuje prezes krajowego zarządu gospodarki wodnej
a)Polska uwzględniając cechy przyrodnicze środowiska posiada złe warunki do rozwoju żeglug śródlądowej.a)Polska uwzględniając cechy przyrodnicze środowiska posiada złe warunki do rozwoju żeglug śródlądowej.a)Polska uwzględniając cechy przyrodnicze środowiska posiada złe warunki do rozwoju żeglug śródlądowej.
c)Prawa właścicielskie w stosunku do śródlądowych dróg wodnych wykonuje prezes krajowego zarządu gospodarki wodnej
BEZPIECZEŃSTWO
1. Obszary o ograniczonej dostępności, a także podlegające ciągłemu monitoringowi znajdują się:
BEZPIECZEŃSTWO
1. Obszary o ograniczonej dostępności, a także podlegające ciągłemu monitoringowi znajdują się:
c) W portach krajów słabo rozwiniętych
a) W każdym porcie i na każdym statku
d) Żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
b) W portach objętych szczególną ochroną
a) W każdym porcie i na każdym statku
2. Świadectwo AEOF wydawane przez organy celne dotyczy:
b) Jedynie bezpieczeństwa i ochrony
a) Jedynie uproszczeń celnych
d) Żadnego z powyższych
c) Zarówno uproszczeń celnych, jak i bezpieczeństwa i ochrony
c) Zarówno uproszczeń celnych, jak i bezpieczeństwa i ochrony
3. Na każdym statku musi się znaleźć:
d) Wszystkie odpowiedzi są poprawne
b) Mapa mórz i oceanów (szlaki morskie)
a) Zapis historii statku
b) Mapa mórz i oceanów (szlaki morskie)
a) Zapis historii statku
4. Status zarejestrowanego agenta, o który może ubiegać się przewoźnik, umożliwia:
d) Wszystkie powyższe
b) Obniżenie kosztów działalności
c) Przyspieszenie procesu obsługi ładunku
a) Zwolnienie z kontroli bezpieczeństwa ładunków
d) Wszystkie powyższe
5. SETPOS, to:
a) Rozporządzenie KE o podziale odpowiedzialności
b) Dyrektywa o podziale parkingów ze względu bezpieczeństwa
d) Zrzeszenie kierowców obsługujących te same trasy
c) Specjalny portal internetowy KE z informacjami o bezpieczeństwie w transporcie drogowym
c) Specjalny portal internetowy KE z informacjami o bezpieczeństwie w transporcie drogowym
TRANSP. INTERMODALNY
1. Transport intermodalny charakteryzuje się:
a) użyciem co najmniej 2 gałęzi środków transportua)
c) koniecznością zjednostkowania ładunku
d) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
b) występowaniem tylko jednej umowy o przewózb) występowaniem tylko jednej umowy o przewóz
d) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
2. Kto może posługiwać się konosamentem FIATA w transporcie multimodalnym?2. Kto może posługiwać się konosamentem FIATA w transporcie multimodalnym?
b) spedytor
a) załadowca
c) przewoźnik
d) żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
b) spedytor
3.Czym jest system UIRR?
b) stowarzyszenie koordynujące rozwój przewozów szynowo- drogowychb) stowarzyszenie koordynujące rozwój przewozów szynowo- drogowych
a) kartel zrzeszający przedsiębiorstwa kolejowe
c) związek kilku armatorów
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne
b) stowarzyszenie koordynujące rozwój przewozów szynowo- drogowychb) stowarzyszenie koordynujące rozwój przewozów szynowo- drogowych
4. Do grupy kontenerów specjalnych nie zaliczymy pary kontenerów:
d)platform i chłodniczych
b) zbiornikowych i izolacyjnych
a) izolacyjnych i chłodniczych
c) zamkniętych i platform
c) zamkniętych i platform
5. Jak się nazywa umowa międzynarodowa mówiąca o zrównoważonym rozwoju na terenie Alp (w tym drogowym) zrzeszająca 8 państw europejskich oraz Unię Europejską?
c) Konwencja Wiedeńska
d) Konwencja Genewska
a) Umowa na rzecz zrównoważonego rozwoju Alp
b) Konwencja Alpejska
b) Konwencja Alpejska
PIRACTWO
1. Który morski obszar geograficzny NIE jest szczególnie narażony na ataki pirackie?
D. Obszar Cieśniny Malakka
A. Zatoka Adeńska
B. Zatoka Meksykańska
C. Zatoka Gwinejska
B. Zatoka Meksykańska
2. Które z organizacji najaktywniejszych przeciwdziałają piractwu morskiemu?
B. UE i NATO
D. NATO i Liga P.A.
A. Astan i Liga Państw Arabskich
C. Unia Afrykańska i UE
B. UE i NATO
3. Co było najcenniejszym łupem dla piratów w starożytności?
B. żywność
C. ropa naftowa
A. niewolnicy
D. wino
A. niewolnicy
4. Piraci Somalijscy to przeważnie mężczyźni w wieku:
C. 30-40 lat
A. 10-20 lat
D. 40-50 lat
B. 20-30 lat
B. 20-30 lat
5. Jak nazywał się kapitan porwany przez piratów, o którym nakręcono w 2013 roku film?