Fiszki

Egzamin filozofia 2022

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 50 Rozwiązywany: 556 razy
Wśród głównych pojęć etyki Sokratesa nie ma pojęcia:
wolności
arche
świadomego "ja"
autonomii
arche
Eudajmonizm jest stanowiskiem etycznym, które za najwyższy cel uznaje:
sławę
przyjemność
szczęście
mądrość
szczęście

Eudajmonizm etyczny - szczęście jest najwyższym dobrem. Polega

na rozwijaniu swojej rozumnej, osobowej natury, dążeniu do cnót

Relatywizm moralny głosi, że:
żadne z powyższych
zasady etyczne mają charakter powszechny i niezmienny
zasady etyczne mają charakter względny
zasady etyczne mają charakter obiektywny
zasady etyczne mają charakter względny
Intelektualizm etyczny głosi, że:
wiedza o tym, co jest słuszne wystarczy, aby słusznie postępować
wiedza o tym, co jest słuszne, to wiedza czysto teoretyczna
wiedza o tym, co słuszne jest waźniejsza od słusznego postępowania
wiedza o tym, co jest słuszne nie wystarczy, aby słusznie postępować
wiedza o tym, co jest słuszne wystarczy, aby słusznie postępować

Sokrates (intelektualizm etyczny): cnota to wiedza. Ignorancja, czyli niewiedza jest niecnotą. Wystarczy, że człowiek wie co jest dobre i wtedy czyni dobro. Zło wynika z niewiedzy. Słaba wola to tylko pozór, który powstaje kiedy człowiek przestaje być racjonalny.

Człowiek racjonalny musi robić to, co jest lepsze, inaczej stanie się głupcem. Racjonalność jest więc najważniejsza

Ironia Sokratejska polega m.in. na:
sprzyjaniu władcom
ukrywaniu swojego prawdziwego stanowiska
przekonaniu o własnej nieomylności
udawaniu osoby niewierzącej
ukrywaniu swojego prawdziwego stanowiska
Oskarżenie Sokratesa NIE obejmowało zarzutu:
intelektualizmu
uznawania istnienia obcych Bogów
psucia młodzieży ateńskiej
politeizmu
intelektualizmu
Poglądy sofistów cechuje:
dogmatyzm
praktycyzm
optymizm epistemologiczny
obiektywizm
praktycyzm
Słynnych twierdzenia sceptyckie Gorgiasza NIE są wyrazem:
intelektualizmu etycznego
subiektywności poznania
relatywizmu ontologicznego
relatywizmu poznawczego
intelektualizmu etycznego

trylemat goriasza - relatywizm (nic nie istnieje)

Protagoras mówiąc, że „O bogach nie mogę wiedzieć ani że istnieją, ani że nie istnieją”:
opowiada się za teizmem
opowiada się za panteizmem
opowiada się za ateizmem
był niezdecydowany, co do istnienia bóstw
był niezdecydowany, co do istnienia bóstw
Protagoras mówiąc, że „człowiek jest miarą wszechrzeczy”, NIE wyrażał idei:
subiektywności poznania
relatywizmu poznawczego
konwencjonalności poznania
racjonalizmu
racjonalizmu
Protagoras z Abdery był:
mieszkańcem Efezu
nauczycielem
cynikiem
pitagorejczykiem
nauczycielem

Był sofistą. Twórca zasady homomensura - człowiek jest normą dla samego siebie

Własności przedmiotów mają zdaniem atomistów charakter:
idealny
subiektywny (zależą od podmiotu poznającego)
jakościowy (zależą od charakteru elementów prostych)
ilościowy (zależą od rozłożenia elementów prostych)
ilościowy (zależą od rozłożenia elementów prostych)

Atomiści przyjęli, że zasadą świata są atomy, które są wieczne i niepodzielne. Z jakościowo jednorodnych a ilościowo i geometrycznie zróżnicowanych atomów wywodzą się wszystkie istniejące rzeczy. Również człowiek powstaje z atomów: ciało i dusza – ukształtowane są z ich różnych rodzajów.

--> ja bym powiedziała że to jakościowy, bo są różne rodzaje, ale to są legitne odpowiedzi z zeszłego roku

Demokryt twierdził, że rzeczy powstają ze złożenia:
atomów
niezmiernie małych cząsteczek
niewidocznych, niepodzielnych czasteczek
wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
Paradoksy Zenona z Elei miały na celu:
wykazanie paradoksalności koncepcji arche
wykazanie błędów w koncepcjach wariabilistów
wykazanie paradoksalności koncepcji Parmenidesa
żadne z powyższych
wykazanie błędów w koncepcjach wariabilistów
Wśród paradoksów Zenona z Elei NIE ma:
paradoksu tragicznego
paradoksu dychotomii
paradoksu ruchu
paradoksu strzały
paradoksu tragicznego
Sekstus Empiryk uważał, że poznanie prawdziwe można zdobyć wyłącznie na drodze
intuicyjnej
zmysłowej
paradoksalnej
rozumowej
rozumowej

Sekstus to sceptyk. Takie były ich poglądy

Parmenides przypisywał bytowi m.in. cechy:
zmienności
jednorodności
żadne z powyższych
płynności
jednorodności

Arche to byt, który jest całością i pełnią. Arche to byt, który jest całością i pełnią

Teza „byt jest, niebytu nie ma” była głoszona przez:
filozofa z Elei
Heraklita
filozofa z Samos
Empedoklesa
filozofa z Elei

Anaksymander z Elei

Zdaniem Heraklita wszelka zmiana:
jest złudzeniem
nie jest przypadkowa
jest przypadkowa
żadne z powyższych
nie jest przypadkowa
Zdaniem Heraklita pierwotną zasadą rzeczywistości jest:
woda
zmienność
żadne z powyższych
stałość
zmienność

Powiązane tematy

Inne tryby