charakteryzują się tym, że ich nośność jest uwarunkowana początkiem uplastycznienia strefy ściskanej
nie są wrażliwe na utratę stateczności miejscowej
są wrażliwe na utratę stateczności miejscowej
Przekroje klasy 4
Zaliczane do przekrojów cienkościennych
Występuje lokalna utrata stateczności ich ściskanych ścianek
Osiągnięcie stanu krytycznego przez środnik blachownicy pracującej w stanie nadkrytycznym oznacza:
wyczerpanie nośności blachownicy
początek zjawisk niestateczności miejscowej w środniku i dalszą bezpieczną pracę blachownicy
początek zjawisk niestateczności miejscowej w środniku i kres pracy belki ∙ początek zjawisk niestateczności miejscowej w środniku i dalszą bezpieczną pracę blachownicy
początek zjawisk niestateczności miejscowej w środniku i dalszą bezpieczną pracę blachownicy
Zastosowanie płatwi kratowych znajduje uzasadnienie przy rozpiętościach wiązarów:
7.5m i większych
6.0m
większych od 15.0m
większych od 15.0m
Ze względów statecznych najkorzystniejszy przekrój pojedynczego słupa osiowo ściskanego to przekrój:
dwuteowy szerokostopowy
rurowo prostokątny
rurowo okrągły
dwuteowy szerokostopowy
Śruby w podstawie słupów osiowo ściskanych wolno podpartych pełnią rolę:
ustalającą na montażu
rektyfikacyjną
nośną
ustalającą na montażu
Rozstaw stężeń pionowych między dźwigarami, a także odległość najbliższego stężenia od linii podpór nie
powinny być większe niż:
15.0m
7.5m
12.0m
15.0m
Połączenie montażowe zapewniające ciągłość belki walcowanej charakteryzuje się:
nakładkami ciągłości i klinami dla przeniesienia sił od momentu zginającego
minimum 4 śrubami łączącymi przykładki po każdej stronie styku
kątownikami do oparcia łączonych odcinków belki
nakładkami ciągłości i klinami dla przeniesienia sił od momentu zginającego
Płatwy ażurowe wykonane z I400 mają sztywność:
mniejszą od płatw walcowanych z I400
większą od płatw walcowanych z I400
taką samą jak płatwy walcowane z I400
mniejszą od płatw walcowanych z I400
Smukłość prętowa prętów ściskanych nie powinna być większa od:
350
150
250
250
Gdy w połączeniu występują spoiny czołowe i pachwinowe, to w przypadku obciążeń statycznych nośność
połączenia można ustalić jako sumę nośności:
spoin pachwinowych i 50% nośności spoin czołowych
spoin czołowych i 50% nośności spoin pachwinowych
50% nośności spoin czołowych i 50% nośności spoin pachwinowych
spoin czołowych i 50% nośności spoin pachwinowych
Pochylenie połaci dachowej należy dobrać w zależności od:
zastosowanego pokrycia dachowego
układu wykratowania wiązara
ciśnienia prędkości wiatru w rozpatrywanym terenie
zastosowanego pokrycia dachowego
Podwieszenie płatwi stosuje się celem:
zmniejszenia ugięcia płatwi w kierunku ich większej sztywności
stworzenia możliwości zamocowania sufitów wiszących, instalacji oświetleniowych, itp.
zwiększenia nośności płatwi w kierunku mniejszej ich sztywności
zwiększenia nośności płatwi w kierunku mniejszej ich sztywności
Stężenia pionowe (skratowania między dźwigarami) w przypadku dźwigarów ze słupkami podporowymi należy
rozmieszczać:
w środku rozpiętości dźwigara lub gęściej
w linii podpór
w środku rozpiętości dźwigara lub gęściej i w linii podpór
w środku rozpiętości dźwigara lub gęściej i w linii podpór
Minimalna długość wyboczeniowa spoiny pachwinowej wynosi:
10 grubości spoiny
40mm
100 grubości spoiny
10 grubości spoiny
Klasa przekroju zależy od:
wartości największego naprężenia ściskającego w przekroju
wskaźnika osłabienia przekroju otworami
rozkładu naprężeń normalnych w przekroju obciążonym
rozkładu naprężeń normalnych w przekroju obciążonym
Można nie sprawdzać stateczności giętno-skrętnej prętów:
o smukłościach nie większych od 250
z kształtowników walcowanych
zwiększenie grubości pasów i środnika
z kształtowników walcowanych
Płatwie ażurowe najczęściej projektuje się w dachach o rozstawie wiązarów:
6÷12m
18÷24m
12÷18m
6÷12m
Zalecany rozstaw przewiązek w ściskanych prętach kratownic o konstrukcji dwugałęziowej nie powinien być
większy niż:
gdzie:
il – minimalny promień bezwładności pojedynczej gałęzi
60 il
15 il
100 il
60 il
Grubość spoiny pachwinowej należy dobierać tak, aby była ona mniejsza od:
gdzie:
t1, t2 – odpowiednio grubość cieńszej i grubszej części w połączeniu