Fiszki

Ściśle tajne

Test w formie fiszek xD
Ilość pytań: 49 Rozwiązywany: 728 razy
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Najpierw fakty, potem uogólnienia
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Sformułowania twierdzenia
Sformułowania hipotezy
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Pracochłonność badań
Środki jakimi dysponujemy na badania
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Po zebraniu materiału badawczego
Przed przystąpieniem do badań
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Przed przystąpieniem do badań
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Testy nieparametryczne służą do
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Zmiennych skokowych i jakościowych
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Hipoteza badawcza jest
Przypuszczeniem dotyczącym braku różnic pomiędzy wartościami średnimi
Przypuszczeniem dotyczącym rozkładu zmiennej
Dowolnym przypuszczeniem dotyczącym populacji
Przypuszczeniem dotyczącym wielkości parametru zmiennej w populacji
Dowolnym przypuszczeniem dotyczącym populacji
Hipoteza statystyczna jest
Twierdzeniem dotyczącym przyczyn obserwowanych różnic
Twierdzeniem wyjaśniającym przyczyny badanego zjawiska
Przypuszczeniem dotyczącym rozkładu zmiennej lub wiekości parametru zmiennej w populacji
Dowolnym przypuszczeniem dotyczącym populacji
Przypuszczeniem dotyczącym rozkładu zmiennej lub wiekości parametru zmiennej w populacji
Przy testowaniu hipotez statystycznych możliwa jest decyzja:
Potwierdzenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej
Potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy zerowej

Powiązane tematy

Inne tryby