Cechą charakterystyczną języka tych ludów jest, obok dominującej monosylabiczności,
znamienne „mlaskanie” i dźwięki naśladowcze. Mowa o:
Kojsan
Bantu
Ewe
Kojsan
Jakie wydarzenie autorzy muzułmańscy nazywają małą hidżrą:
zajęcie ważnego portu Aleksandria w Egipcie
ucieczkę części zwolenników Mahometa do Etiopii w pierwszych latach tworzenia się islamu
osiedlenie się wspólnot muzułmańskich na terenie współczesnej Tunezji
ucieczkę części zwolenników Mahometa do Etiopii w pierwszych latach tworzenia się islamu
Kraina geograficzna, nazywana przez Arabów Bilad as-Sudan — „Kraj czarnych ludzi” –
stanowi:
obejmuje współczesne tereny Republiki Sudanu i Republiki Południowego Sudanu
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną rozciągający się od Oceanu Atlantyckiego aż po dolinę Nilu
obejmuje teren Afryki Subsaharyjskie
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną rozciągający się od Oceanu Atlantyckiego aż po dolinę Nilu
W Kanem-Borno, wielkim państwie nad jeziorem Czad, pierwszy władca muzułmański miał
rozpocząć swe rządy w:
XI w.
XVII w.
XIV w.
XI w.
Fulanie, w liczbie pojedynczej Pullo, zwani przez Hausa – Filani, przez Arabów – Fulan,
przez Wolofów – Pel, przez Francuzów Peul, a przez Mossi – Silmi, sami siebie zwą:
Pul
Fulbe
Salama
Fulbe
Według Z. Komorowskiego początki dawnej Ghany sięgają:
VIII w.
być może III - IV w.
X-XI w.
być może III - IV w.
Dawna Ghana swoją potęgę i rozrost zawdzięczała:
handlowi niewolników
żelazu i złotu
kopalniom soli
żelazu i złotu
Apogeum potęgi dawnego państwa Mali przypada na:
VIII - IX w.
XIII-XIV w.
XVII-XVIII w.
XIII-XIV w.
Niemcy utraciły swoje kolonie i wpływy:
po II wojnie światowej
po I wojnie światowej
już w 1905 roku
po I wojnie światowej
Azande, Bazande albo Zande, zwani też Niam Niam są wielkim ludem rozprzestrzenionym na
terenach dzisiejszej:
Gwinei Bissau i Gwinei Konakry
Kenii i Ugandy
Demokratycznej Republiki Kongo, Republiki Środkowej Afryki i Sudanu
Demokratycznej Republiki Kongo, Republiki Środkowej Afryki i Sudanu
Azande są:
rybakami
koczowniczymi hodowcami
rolnikami
rolnikami
U Azande rody wodzowskie, w odróżnieniu od innych rodów, praktykują:
endogamię
sororat
poliginię
endogamię
Kultura łowców stepowych w najczystszej formie zachowała się u ludów:
Fulbe
Masajów
Kojsan
Kojsan
Cheikh Anta Diopa i jego zwolennicy lansowali tezę, że starożytny Egipt był dziełem:
ludów berberyjskich
ludów arabskich
ludów czarnych
ludów czarnych
W Czarnej Afryce:
wszystkie ludy praktykują obrzezanie i klitoridektomię
są też duże grupy ludów nie znające obrzezania
wszystkie ludy praktykują obrzezanie
są też duże grupy ludów nie znające obrzezania
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
owoce baobabu
tradycyjna uprawa zbożowa
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka
Rytualne uśmiercanie władców praktykowano niegdyś m.in. wśród:
Joruba i Szylluków
Kirdi z północnego Kamerunu
Fulbe i Mbororo
Joruba i Szylluków
Zjawisko rytualnego królobójstwa, krwawego przejmowania władzy, która w ten sposób miała
być chroniona przed osłabieniem i zachowywać swą wieczną młodość, występowało:
w wielu regionach świata
w różnych zakątkach całej Afryki
tylko w Afryce Wschodniej i Środkowej
w różnych zakątkach całej Afryki
L.S. Senghor omawiając system rządów w państwach zachodnioafrykańskich Sererów podkreśla z
naciskiem, że władcy:
nie mogli podjąć żadnej decyzji bez aprobaty swej Rady Przybocznej
mieli tam władzę absolutną
radzili się swojej rodziny
nie mogli podjąć żadnej decyzji bez aprobaty swej Rady Przybocznej
Trudniący się zaś wypasem bydła czarni niewolnicy Tuaregów:
nie mogli wchodzić w związki małżeńskie
ich dzieci po narodzeniu były sprzedawane jako niewolnicy
odrywając się od swych seniorów, stworzyli odrębny lud zwany Bella lub Buzu
odrywając się od swych seniorów, stworzyli odrębny lud zwany Bella lub Buzu