Fiszki

Planowanie eksperymentu

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 67 Rozwiązywany: 3989 razy
Zaznacz zdanie prawidłowe dotyczące programu statystycznego randomizowanego prostokąta Youdena:
A. Jest on odmianą programu typu kwadrat grecko-łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach jest jednakowa.
B. Jest on odmianą programu typu kwadrat łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach jest jednakowa.
D. Przy takiej samej liczbie czynników wejściowych jak w kwadracie łacińskim, umożliwia ocenę istotności wpływu czynników przy większej liczbie badań, co wydłuża czas, ale zmniejsza ryzyko pomyłki.
C. Jest on odmianą programu typu kwadrat łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach nie jest jednakowa.
C. Jest on odmianą programu typu kwadrat łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach nie jest jednakowa.
Wskaż zdanie fałszywe dotyczące programu statystycznego randomizowanego typu kwadrat łaciński?
D. Każda litera może wystąpić tylko jeden raz w danym wierszu i dwa razy w danej kolumnie.
C. Za jego pomocą można zbadać wpływ trzech czynników wejściowych na czynnik wynikowy.
B. Każda kolumna reprezentuje wartość drugiego czynnika badanego np. x2.
A. Każdy wiersz reprezentuje wartość jednego czynnika badanego np. x1.
D. Każda litera może wystąpić tylko jeden raz w danym wierszu i dwa razy w danej kolumnie.
Wartość krytyczną współczynnika F dobieramy korzystając z tabeli na podstawie:
D. poziomu istotności oraz liczby stopni swobody dla wierszy, kolumn i liter oraz dla błędu
C. liczbę stopni swobody dla błędu
B. liczby stopni swobody dla wierszy, kolumn i liter
A. poziomu istotności
D. poziomu istotności oraz liczby stopni swobody dla wierszy, kolumn i liter oraz dla błędu
Gdy liczba poziomów zmienności wszystkich czynników wejściowych jest taka sama i wynosi p = 3 to liczba koniecznych do wykonania doświadczeń będzie wynosiła:
C. p3 = 27
B. p2 = 9
D. p3 – p2 = 18
A. p = 3
B. p2 = 9
Program statyczny randomizowany typu kwadrat grecko – łaciński pozwala na jednoczesne badanie:
B. wpływu trzech czynników wejściowych na czynnik wynikowy
A. wpływu jednego czynnika wejściowego na czynnik wynikowy
C. wpływu czterech czynników wejściowych na czynnik wynikowy
D. wpływu dwóch czynników wejściowych na czynnik wynikowy
C. wpływu czterech czynników wejściowych na czynnik wynikowy
Co dodatkowo liczymy w kwadracie grecko-łacińskim, czego nie ma w kwadracie łacińskim:
B. średni kwadrat dla liter greckich
A. średnią dla liter greckich
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
C. sumę dla liter greckich
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
Kwadrat należy tak zbudować, aby każdy układ liter alfabetu łacińskiego i greckiego występował w kwadracie:
A. tylko jeden raz, co jest możliwe przy nieparzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
C. dwa razy, co jest możliwe przy nieparzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
D. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
B. tylko jeden raz, co jest możliwe przy parzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
A. tylko jeden raz, co jest możliwe przy nieparzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
Wartość krytyczną współczynnika F określa się za pomocą:
A. testu Fishera
B. testu Fishera – Snedecora
C. współczynnik jest obliczany
D. żadne z powyższych
B. testu Fishera – Snedecora
Gdy F < Fkr to:
C. nie ma to znaczenia
D. wystąpił błąd w obliczaniach
A. czynnik wejściowy wpływa na czynnik wynikowy
B. czynnik wejściowy nie wpływa na czynnik wynikowy
B. czynnik wejściowy nie wpływa na czynnik wynikowy
Kiedy w matrycy planowania ujmuje się tzw. czynniki fikcyjne ?
A. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest mniejsza niż 4c-1
D. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest większa niż 4c-2
B. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest większa niż 4c-1
C. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest mniejsza niż 4c-2
A. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest mniejsza niż 4c-1
Programy Placketta-Burmana są planami:
A. jednopoziomowymi
C. trójpoziomowymi
D. czteropoziomowymi
B. dwupoziomowymi
B. dwupoziomowymi
We wzorze na obliczenie wariancji doświadczenia S^2[...] przez l rozumiemy
B. współczynnik dla wprowadzanych zmiennych rzeczywistych
C. liczba zmiennych rzeczywistych
D. liczba zmiennych fikcyjnych
A. współczynnik dla wprowadzanych zmiennych fikcyjnych
D. liczba zmiennych fikcyjnych
. Wpływ czynnika ai na czynnik wynikowy uznaje się za istotny na danym poziomie istotności, jeśli:
B. |ai| < akr
A. |ai| &rt; akr
D. |ai| ≥ akr
C. |ai| ≤ akr
D. |ai| ≥ akr
. Ostatni wiersz tabeli matrycy planowania dla planów Placketta-Burmana składa się z:
A. naprzemiennych znaków „+” i „-”
B. tylko ze znaków „+”
C. tylko ze znaków „-”
D. początkowo paru znaków „+”, a następnie paru „-”
C. tylko ze znaków „-”
Współczynniki równania regresji w planach dwupoziomowych bez uwzględnienia skutków interakcji uznaję się za nieistotne, gdy:
A. jest on większy od wartości krytycznej
D. jest mniejszy lub równy wartości krytycznej
B. jest mniejszy od wartości krytycznej
C. jest większy lub równy wartości krytycznej
B. jest mniejszy od wartości krytycznej
W oznaczeniu PS/DS^(2n-k) dotyczące planów selekcyjnych dwupoziomowych k oznacza:
B. krotność połowienia planu kompletnego PS/DK 2n , z którego utworzono dany plan selekcyjny
A. liczbę czynników wejściowych
C. całkowitą liczbę doświadczeń
D. liczbę pomiarów równoległych
B. krotność połowienia planu kompletnego PS/DK 2n , z którego utworzono dany plan selekcyjny
Plany selekcyjne są używane, ponieważ liczba doświadczeń w eksperymentach realizowanych według planów dwupoziomowych:
A. rośnie szybko w miarę wzrostu liczby czynników wejściowych
C. pozostaje bez zmian
D. żadne z powyższych zdań nie jest prawdziwe
B. maleje szybko w miarę wzrostu liczby czynników wejściowych
A. rośnie szybko w miarę wzrostu liczby czynników wejściowych
Test Fishera wykonujemy do::
D. Żadne z powyższych zdań nie jest prawdziwe
A. Oceny powtarzalności (stabilności) warunków wykonywania doświadczeń
C. Oceny adekwatności równania regresji
B. Oceny istotności współczynników równania regresji
C. Oceny adekwatności równania regresji
. Poziom wejściowy podstawowy oznaczany jest jako:
D. +
C. +1
A. -1
B. 0
B. 0
. Powyżej jakiej wartości n plany typu PS/DK^(3n) nie są zbyt efektywne ?
D. n&rt;2
B. n&rt;5
C. n&rt;10
A. n&rt;3
A. n&rt;3

Powiązane tematy

Inne tryby