Fiszki

Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki MOZA Etap 1

Test w formie fiszek MOZA, etap I edycji VI, IX, X, XI, XII
Ilość pytań: 455 Rozwiązywany: 43725 razy
Francuzi chętnie werbowali swoich Strzelców Senegalskich, których później wykorzystywali na frontach niemal całego świata, z grupy etnicznej:
Masajów
Wolof
Ewe
Wolof
Leopold Sedar Senghor był pierwszym prezydentem niepodległego:
Wybrzeża Kości Słoniowej
Mali
Senegalu
Senegalu
Konferencja Berlińska, dzieląca Afrykę na strefy wpływów państw europejskich odbyła się w roku:
1865
1885
1997
1885
Dinka mieszkają na terenie:
Sudanu
Konga i części Tanzanii
Czadu
Sudanu
Sererowie zamieszkują tereny:
zachodniej Afryki
wschodniej Afryki
południowej Afryki
zachodniej Afryki
Tradycyjnie dominują w społeczeństwie Rwandy grupą społeczną byli:
rybacy Twa
pasterze Tutsi
rolnicy Hutu
pasterze Tutsi
Lewirat, występujący w wielu kulturach afrykańskich to:
zwyczaj dziedziczenia wdowca po zmarłej siostrze
zwyczaj dziedziczenia wdowy po zmarłym bracie
okres żałoby kobiety po zmarłym mężu
zwyczaj dziedziczenia wdowy po zmarłym bracie
Secesją Biafry wsławili się:
Hausa
Joruba
Ibo
Ibo
Uedy to:
wysychające rzeki
wysychające oazy
wysychające pastwiska
wysychające rzeki
Na czele licznego panteonu bóstw tego ludu stoi Pan Nieba, Olorun. Podlegają mu setki bóstw, czy duchów zwanych Orisa. Tak jest u:
Hererów
Dinka
Jorubów
Jorubów
"Żywi-zmarli" to:
żywi fizycznie, ale umarli duchowo
przeklęci za życia
żywi w pamięci rodziny
żywi w pamięci rodziny
Termin "poliandria" oznacza:
małżeństwo jednego mężczyzny z wieloma kobietami
Małżeństwo jednego mężczyzny z jedną kobietą
małżeństwo jednej kobiety z dwoma lub więcej mężczyznami
małżeństwo jednej kobiety z dwoma lub więcej mężczyznami
Zulusi nazywają "pasterzami nieba":
zaklinaczy deszczu
wróźbitów
znachorów
zaklinaczy deszczu
Choć samych ludzi tej grupy etnicznej nie ma nawet dwóch milionów, to jednak ich językiem posługuję się dziś w Afryce Wschodniej co najmniej 40 milionów ludzi. Mowa o języku:
suahili
hausa
malgaskim
suahili
Mentalność Europejczyków w drugiej połowie XIX wieku, a w tym wielu misjonarzy w Afryce, charakteryzowała się:
naśladowaniem postaw tamtejszej ludności, postrzeganiem siebie jako "jednych z nich"
niemal służalczą postawą względem tamtejszej ludności, którą byli zachwyceni
ogromnym zadufaniem we własne siły, wiarą w postęp i poczucie wyższości
ogromnym zadufaniem we własne siły, wiarą w postęp i poczucie wyższości
Życie społeczne, religijne i kulturalne w Afryce:
są ze sobą przemieszane tak, że nie sposób ich rozdzielić
stanowią jakby trzy oddzielne sektory, stąd tak trudno zrozumieć mieszkańców Czarnego Lądu
są wiązane z sobą tylko wtedy, kiedy to powiązanie może przynieść korzyść Afrykaninowi
są ze sobą przemieszane tak, że nie sposób ich rozdzielić
Większość muzułmanów czarnoafrykańskich stanowią:
szyici
sunnici
sufi
sunnici
W drugim spotkaniu Kościoła z Afryką największe powodzenie miała misja w:
Kongu
Kamerunie
Sudanie
Kongu
Lata 1900-1914 stanowiły w działalności misyjnej w Afryce:
jeden z najmniej owocnych okresów
jeden z najbardziej brutalnych okresów prześladowań misjonarzy katolickich
jeden z najbardziej owocnych okresów
jeden z najbardziej owocnych okresów
U podstaw przygotowania dorosłych do chrztu w Afryce przez blisko 100 lat leżał plan czteroletniego katechumenatu autorstwa:
Kard. Constantiniego
Kard. Lavigerie
Daniela Comboniego
Kard. Lavigerie

Powiązane tematy

#Afryka #Misje #Geografia

Inne tryby