Fiszki

BIO

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 70 Rozwiązywany: 929 razy
Zazwyczaj najbardziej informatywną pojedynczą wielkością statystyki opisowej, opisującą serię pomiarów ciśnienia tętniczego krwi o rozkładzie normalnym jest:
wartość średnia
mediana
wartość modalna
współczynnik zmienności
wartość średnia
Który z poniżej przedstawionych wyników badania ekologicznego wskazuje, że narażenie na drobny pył zawarty w powietrzu istotnie zwiększa ryzyko udaru krwotocznego mózgu:
ryzyko względne = 2,1 (95% PU: 0,90 – 3,71)
współczynnik korelacji = 0,6
ryzyko względne = 0,98 (95% PU: 0,5 – 1,5)
współczynnik korelacji = -0,03
współczynnik korelacji = 0,6
Prosze wskazać, który z podanych poniżej testów statystycznej znamienności różnic należy zastosować w przypadku konieczności porównania stężenia bilirubiny w moczu kobiet i mężczyzn, w przypadku gdy w obydwu grupach rozkład zmiennej nie odbiega od rozkładu normalnego:
test t-Studenta
test Kruskala-Wallisa
test kolejności par Wilcoxona
test U Mann-Whitneya
test t-Studenta
W przypadku analizy zmiennej "staż pracy z komputerem [lata]" oceniono normalność rozkładu zmiennej testem Shapiro-Wilka. Uzyskano wartość testu na poziomie istotności p<0,05. W dalszej kolejności przystąpiono do oceny zróżnicowania stażu pracy w grupie kobiet i mężczyzn. Który z poniżej wymienionych testów należy zastosować w tym celu:
test ANOVA
test t-Studenta dla prób niezależnych
test t-Studenta dla prób zależnych
test U Mann-Whitneya
test U Mann-Whitneya
Wynik testu Levene'a zastosowany przy ocenie jednorodności wariancji zmiennej "ciśnienie skurczowe" w trzech niezależnych grupach wynosi: F=0,08, p=0,9. Można więc uznać, że:
rozkład zmiennej odbiera od rozkładu normalnego
porównywane grupy różnią się zmiennością
rozkład zmiennej jest zbliżony do rozkładu normalnego
wariancje w porównywanych grupach są jednorodne
wariancje w porównywanych grupach są jednorodne
Wykres pudełkowy (tzw. ramka-wąsy) w teście ANOVA oceniającym zróżnicowanie nasilenia dolegliwości bólowych pleców u pracowników zatrudnionych z komputerem dłużej niż: 10 lat, 5-10 lat, oraz krócej niż 5 lat, przedstawia m.in. wartości:
wariancji międzygrupowej i wewnątrzgrupowej
mediany wraz z współczynnikiem zmienności w poszczególnych grupach
średniej arytmetycznej wraz z odchyleniem standardowym w poszczególnych grupach
współczynnika zależności pomiędzy zmienną zależną i niezależną w porównywanych grupach
średniej arytmetycznej wraz z odchyleniem standardowym w poszczególnych grupach
Do narzędzi statystycznych badających normalność rozkładu cechy należy test:
Wilcoxona
ANOVA nieparametryczna
t-Studenta
Shapiro-Wilka
Shapiro-Wilka
Podstawowym celem szacowania (estymacji) jest:
poznanie częstości danej cechy w badanej grupie
poznanie rzeczywistej wartości danej cechy w populacji na podstawie pomiaru tej cechy w grupie
poznanie średniej wartości danej cechy w badanej grupie
poznanie odchylenia standardowego wartości danej cechy
poznanie rzeczywistej wartości danej cechy w populacji na podstawie pomiaru tej cechy w grupie
Dla określenia zależności pomiędzy stężeniem leku w surowicy a masą ciała leczonych należy zastosować:
estymację
analizę korelacji
test Chi-kwadrat
test t-Studenta
analizę korelacji
W badaniu nad uwarunkowaniem otyłości, wynik pomiaru masy ciała [kg] jest traktowany jako:
zmienna zależna lub niezależna, w zależności od pytania badawczego
zmienna niezależna
zmienna powiązana z płcią
zmienna zależna
zmienna zależna
Do miar określających zmienność wartości cechy, nie należy:
odchylenie standardowe
wariancja
modalna
rozstęp
modalna
Płeć, kolor włosów, obecność lub brak choroby, to przykłady zmiennych:
jakościowych
skokowych
ilościowych
porządkowych (półilościowych)
jakościowych
Artykuł dotyczący rozpowszechnienia skoliozy w populacji dzieci w wieku szkolnym został zdyskwalifikowany, jako nie spełniający wymogów dobrej praktyki epidemiologicznej i tym samym uniemożliwiający uogólnienie wyników badań. Wśród krytycznych zastrzeżeń istotnego znaczenia w tym przypadku nie posiada:
zawężenie dociekań do populacji dzieci w wieku szkolnym
wielkość wylosowanej próby
wystandaryzowany sposób diagnostyki skoliozy
kwestia reprezentatywności grupy badanej
zawężenie dociekań do populacji dzieci w wieku szkolnym
W analizie regresji zbadano zależność pamiędzy czasem trwania snu a kalorycznością wieczornego posiłku. Uzyskany współczynnik regresji b = -0,98 oznacza, że:
analizowana zależność jest słaba i odwrotnie proporcjonalna, albowiem wartość "b" jest ujemna i nie przekracza wartości 1
analizowana zależność jest słaba, albowiem wartość "b" nie przekracza wartości 1
analizowana zależność ma statystyczne znaczenie pod warunkiem, że uzyskanej wartości "b" towarzyszy wartość "p" nie przekraczająca przyjętego kryterium (np. 0,05)
analizowana zależność jest statystycznie znamienna, albowiem wartość "b" różni się od wartości 0
analizowana zależność ma statystyczne znaczenie pod warunkiem, że uzyskanej wartości "b" towarzyszy wartość "p" nie przekraczająca przyjętego kryterium (np. 0,05)
Procedura szacowania jest istotna przy określaniu prawdopodobnej wartości ciśnienia tętniczego krwi u dzieci. Towarzyszy jej ograniczona precyzja wynikająca z obecności tzw. błędu szacowania, którego wielkość nie zależy od:
bezwzględnej wartości estymatora punktowego
wielkości błędu standardowego wartości średniej
wielkości próby objętej badaniem
odchylenia standardowego
bezwzględnej wartości estymatora punktowego
U chorych na przewlekłą chorobę płuc oceniono występowanie objawów w zależności od masy ciała. Wyróżniono przy tym dwie grupy- 40 chorych z otyłością i 40 chorych z normalną masą ciała (chorych z nadwagą wykluczono z badania). U każdego chorego- w obu porównywanych grupachokreślono tzw. kliniczny stopień duszności (KSD) w skali od 1 (minimalna) do 5 (maksymalna). O stopniu decydował rodzaj aktywności fizycznej, podczas której pojawiła się duszność (odpowiedzi na standardowe pytania). U chorych z nadwagą średni KSD wynosił 3,8, a u chorych bez nadwagi wynosił 2,5. Testem właściwym dla porównania nasilenia duszności w obu grupach jest:
test t-studenta, ze względu na obecność dwóch grup
test Fisher'a ze względu na stosunkową małą liczebność pojedynczych grup (test Fishera jest do <40, a tu mamy równe 40)
test chi-kwadrat, ze względu na cel badania- ocena zależności KSD od masy ciała
test U-Manna Whitney'a, ze względu na konstrukcję zmiennej KSD
test U-Manna Whitney'a, ze względu na konstrukcję zmiennej KSD
Dla oszacowania minimalnej niezbędnej wielkości próby umożliwiającej uzyskanie wiarygodnych wyników koniecznej jest:
sformułowanie sposobu losowania próby
przeprowadzenia symulacji wyników zgodnie z modelem badania przekrojowego
przeprowadzenia symulacji wyników zgodnie z modelem badania kliniczno-kontrolnego
określenie mocy badania
określenie mocy badania
Dla porównania trafności diagnostycznej dwóch różnych testów stosowanych w diagnostyce jednej i tej samej choroby najbardziej wiarygodne wyniki generują:
obliczenie częstości wyników prawdziwie dodatnich i prawdziwie ujemnych
współczynnik prawdopodobieństwa diagnostycznego
test t-studenta dla zmiennych powiązanych
wielkość tzw. Pola pod krzywą w analizie ROC
wielkość tzw. Pola pod krzywą w analizie ROC
W jaki sposób można zmierzyć i opisać statystyczną zależność pomiędzy wiekiem a stężeniem karboksyhemoglobiny u pracowników zatrudnionych w zakładzie koksowniczym?
poprzez wyznaczenie współczynnika korelacji Spearmana
poprzez analizę wariancji, w której wiek jest wartością zmienną
poprzez wyznaczenie minimalnego wieku pracowników, u których stężenie karboksyhemoglobiny jest największe
poprzez wskazanie najmniejszej i nawiększej wartości odsetka pracowników z podwyższonym stężeniem karboksyhemoglobiny
poprzez wyznaczenie współczynnika korelacji Spearmana
badaniu mierzono szybkość reakcji na bodźce wzrokowe u kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwie przewozowym. Badanie przeprowadzono zarówno przed, jak i po zakończeniu pracy. Dla oceny statystycznej zależności pomiędzy długością dziennego czasu pracy (wyrażonego w godzinach) a wynikiem testu oceniającego szybkość reakcji (wyrażoną w sekundach) należy zastosować:
analizę regresji logistycznej
test różnicy dla zmiennych niezależnych
est różnicy dla zmiennych powiązanych
test zależności Pearsona lub Spearmana- o wyborze decyduje rozkład zmiennej zależnej ( czy rozkład jest normalny)
test zależności Pearsona lub Spearmana- o wyborze decyduje rozkład zmiennej zależnej ( czy rozkład jest normalny)

Powiązane tematy

Inne tryby