Fiszki

BIO

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 70 Rozwiązywany: 924 razy
Pacjentów poradni okulistycznej podzielono na 3 grupy: A = osoby z krótkowzrocznością, B = osoby z długowzrocznością, C = osoby widzące prawidłowo. Grupy te porównano w zakresie czasu spędzanego dziennie przy pracy z komputerem, a właściwą metodą oceny ewentualnego zróżnicowania czasu jest:
analiza wariancji
test t- dla zmiennych niezależnych
test t- dla zmiennych powiązanych
test chi kwadrat
analiza wariancji
Szereg obserwacji potwierdzonych literaturowymi opisami przypadków wykazuje, że zaostrzenie objawów w przebiegu astmy jest poprzedzone pogorszeniem jakości snu w nocy przed zaostrzeniem objawów astmy. Na tej podstawie sformuowano hipotezę odnoszącą się do relacji wymienionych zaburzeń oraz przeprowadzono badanie, które należy – w warstwie statystycznej – traktować jako:
analizę stratyfikacyjną
analizę konfirmacyjną
analizę eksploracyjną
analizę opisową
analizę konfirmacyjną
Przeprowadzono badanie, które miało wykazać czy wraz z wydłużeniem czasu oczekiwania na zabieg wydłuża się czas gojenia pooperacyjnej rany, a relacja pomiędzy tymi zdarzeniami miała być opisana prostym równaniem regresji. Podstawową weryfikację powyższej hipotezy umożliwia ocena:
wartość statystyki 'p' związanej ze zmienną zależną
wartość statystyki 'p' związanej z właściwym współczynnikiem regresji
względnej wielkości współczynnika regresji (iloraz tego wspołczynnika i wyrazu wolnego)
bezwzględnej wielkości współczynnika regresji
wartość statystyki 'p' związanej z właściwym współczynnikiem regresji
Wyniki badania wykazały 4 przypadki eozynofilii w grupie 60 dzieci uczęszczających do przedszkola i 15 przypadków eozynofilii w grupie 115 dzieci nie uczęszczających do przedszkola. Uzyskane dane sugerują obecność różnicy, której statystyczną znamienność można określić stosując:
test Fisher'a
test rang
test chi kwadrat
test t-Studenta
test Fisher'a
Stwierdzono, że rozkład zmiennej ciśnienie tętnicze (ciśnienie skurczowe) nie jest zgodny z rozkładem normalnym. Które ze znanych statystyk opisowych należałoby wykorzystać przy opisie tej zmiennej w grupie badanych:
odchylenie standardowe i odsetek badanych
liczbę badanych i odchylenie standardowe
średnią i odchylenie standardowe
medianę i rozstęp międzykwartałowy
medianę i rozstęp międzykwartałowy
Dwóch niezależnych badaczy oceniało tych samych pacjentów pod względem sprawności wentylacyjnej płuc. Ocenie podlegała m.in. całkowita pojemność wydechowa w spoczynku i po 5 minutowym wysiłku. Który ze znanych testów należy zastosować do oceny zgodności badaczy w interpretowaniu wyników spirometrii:
test różnic dla zmiennych niezależnych
test różnic dla zmiennych powiązanych
analizę regresji liniowej
analizę regresji wielorakiej
test różnic dla zmiennych niezależnych
Wartość wspolczynnika regresji w badaniu oceniającym związek pomiędzy masą ciała a ciśnieniem rozkurczowym wynosiła beta = 0,6 (95% przedział ufności, 0,4-0,8). Uzyskany wynik oznacza, że:
wzrost masy ciala prowadzi do wzrostu ciśnienia rozkurczowego i zależność ta jest istotna statystycznie
ciśnienie rozkurczowe nie zależy od masy ciała
wzrost masy ciała prowadzi do obnizenia ciśnienia rozkurczowego i zależność ta jest istotna statystycznie
wzrost masy ciała prowadzi do wzrostu ciśnienia rozkurczowego ale zależność ta nie jest istotna statystycznie
wzrost masy ciala prowadzi do wzrostu ciśnienia rozkurczowego i zależność ta jest istotna statystycznie
W pewnym badaniu oceniono jednoczesny wpływ dawki leku obniżającego poziom bólu i czasu trwania terapii na stan pacjentów z oddziału chirurgii, neurologii i onkologii. Który ze znanych testów byłby najwłaściwszy do oceny skuteczności terapii w porównywanych oddziałach:
ANOVA jednoczynnikowa
ANOVA dwuczynnikowa
test t-Studenta dla zmiennych niezależnych
test t-Studenta dla zmiennych powiązanych
ANOVA dwuczynnikowa
Wynik testu Levene'a zastosowany przy ocenie jednorodności wariancji zmiennej "stezenie glukozy we krwi" w trzech niezaleznych grupach wynosi F=0,08 przy istotności p=0,6. Można więc uznać, że:
porównywane grupy różnią się zmiennością
wariancje w porównywanych grupach są jednorodne
rozkład zmiennej jest zbliżony do rozkładu normalnego
rozkład zmiennej odbiega od rozkładu normalnego
wariancje w porównywanych grupach są jednorodne
Metoda Bonferroniego sprowadza się do skorygowania poziomu decyzyjnej istotności statystycznej w teście ANOVA poprzez wyznaczenie nowej wartości krytycznej 'p' zależnej od liczby porównań. Proszę wskazać skorygowaną wartość 'p' przy analizie obejmującej 5 porównań:
0,05
0,025
0,01
0,005
0,01
Hipoteza zerowa w teście ANOVA Kruskala-Wallisa ma następującą postać:
brak istotnej różnicy pomiędzy wspolczynnikami zmiennosci w porównywanych grupach
istnieje chociaz jedna para, w odniesieniu do której wartości średnie w porównywanych grupach są identyczne
brak istotnej róznicy pomiędzy wartościami średnimi w porównywanych grupach
istnieje chociaz jedna para, w odniesieniu do której wartości średnie lub mediany w porównywanych grupach są podobne
brak istotnej róznicy pomiędzy wartościami średnimi w porównywanych grupach
W pewnym badaniu oceniono wpływ treningu jogi na statyczną i dynamiczną równowagę u osób otyłych. Badanie prowadzono przez okres miesiąca; grupa badana byla poddawana treningowi jogi 3 razy w kazdym tygodniu, grupa kontrolna – nie trenowała. Wskaż zdanie prawdziwe:
[...] należy przeprowadzić test t-Studenta dla zmiennych niezaleznych
[...] wystarczy przeprowadzić analizę rozkładu zmiennej
dla oceny wpływu treningu jogi na statyczną i dynamiczną rownowagę osób otyłych należy przeprowadzić analizę wariancji (test ANOVA)
[...] wystarczy przeprowadzić test kolejności par Wilcoxona
[...] wystarczy przeprowadzić test kolejności par Wilcoxona
W pewnym badaniu oceniono zależność pomiędzy masą ciała 50 kobiet a wartością cholesterolu HDL. Niestety wynik pomiaru stężenia cholesterolu HDL uzyskano jedynie dla 48 kobiet. Którą ze znanych metod można zastosować do predykcji brakujących wartości?
regresję liniową prostą
regresję logistyczną
analizę korelacji Pearsona
analizę korelacji Spearmana
regresję liniową prostą
Badacz podzielił pacjentów (N=35) na dwie grupy: grupę, w której zastosował nowy lek hipotensyjny oraz grupę z placebo. Następnie badane grupy podzielił na pacjentów z wysokim i niskim ciśnieniem tętniczym krwi. Właściwym testem dla oceny różnicy w częstości występowania niskiego/wysokiego ciśnienia pomiędzy badanymi grupami będzie:
test chi kwadrat
test chi kwadrat z poprawką Yates'a
test Fishera
test korelacji r-Spearmana
test Fishera
Wskaż nieprawdziwe stwierdzenie dotyczące regresji liniowej:
każde stwierdzenie jest prawdziwe
umożliwia ocene siły, kształtu i kierunku zależności pomiędzy dwoma zmiennymi ilościowymi
zmienna zależna jest zmienną jakościową
umożliwia predykcję
zmienna zależna jest zmienną jakościową
Testem nie należącym do grupy testów parametrycznych jest:
test t-Studenta dla prób zależnych
test U-Manna Whitneya
test ANOVA
test t-Studenta dla prób niezależnych
test U-Manna Whitneya
Proszę wskazać, który z podanych niżej testów statystycznych należy zastosować w przypadku konieczności porównania wyniku spirometrii (pierwszosekundowa natężona pojemność wydechowa) u dziewcząt i chłopców uczęszczających do przedszkoli:
żaden z powyzszych
test U-Manna Whitneya, o ile rozkład zmiennej jest zbieżny z rozkładem normalnym
test kolejnosci par Wilcoxona
test t-Studenta, o ile rozkład zmiennej jest zbieżny z rozkladem normalnym
test t-Studenta, o ile rozkład zmiennej jest zbieżny z rozkladem normalnym
Jednoczynnikowy model analizy wariancji stosowany jest dla oceny:
różnic wartości średnich jedynie w dwóch niezależnych grupach
wpływu na zmienną zależną każdego badanego czynnika objaśniającego oddzielnie
zgodności rozkładu zmiennej niezależnej z rozkładem normalnym
łącznego wpływu na zmienną zależną różnych czynników objaśniających
wpływu na zmienną zależną każdego badanego czynnika objaśniającego oddzielnie
w grupie chłopców w wieku szkolnym oceniono występowanie duszności przed i po wysiłku fizycznym. Wartość p w teście t-Studenta dla zmiennych sparowanych wyniosła p=0,5. Wynik ten zinterpretujemy następująco
występowanie duszności przed i po wysiłku fizycznym w grupie chłopców nie uległo statystycznie istotnej zmianie
rozkład zmiennej "duszność" w grupie chłopców ma charakter odbiegający od rozkładu normalnego
występowanie duszności przed i po wysiłku fizycznym w grupie chłopców uległo statystycznie istotnej zmianie
rozkład zmiennej "duszność" w grupie chłopców ma charakter rozkładu normalnego
występowanie duszności przed i po wysiłku fizycznym w grupie chłopców nie uległo statystycznie istotnej zmianie
Wskaż, która wartość współczynnika R oznacza pełną korelację:
0,9 < r < 1,0
0 < r < 0,1
0,1 < r <0,3
0,7 < r < 0,9
0,9 < r < 1,0

Powiązane tematy

Inne tryby