Fiszki

Teoria Strategii

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 46 Rozwiązywany: 1499 razy
Zgodnie z teorią pozycyjną łańcuch wartości firmy jest kształtowany przede wszystkim przez
przyjęty model biznesowy
strukturę branży i przewagę konkurencyjną
uwarunkowania prawne, techniczne i ekonomiczne
wybory bazowe i pierwotne warunki działań firmy
wybory bazowe i pierwotne warunki działań firmy
2. Modelowo teoria agencji sugeruje, że w warunkach prawie pełnej informacji i transparentności wyników funkcjonowania firmy, zarządy firmy powinny być oceniane przez rady nadzorcze na bazie kontraktów:
O natychmiastowych gratyfikacjach, aby zwiększać motywację zarządów do działania na rzecz pryncypała
Opartych na efektach, ponieważ kontrakt oparty na zrachowaniach transferuje zysk w stronę agenta.
Oparty częściowo na specyfikacji zachowań, a częściowo specyfikacji efektów.
Oparty na specyfikacji zachowań, ponieważ kontrakt oparty na efektach transferuje zysk w stronę agentów.
Oparty na specyfikacji zachowań, ponieważ kontrakt oparty na efektach transferuje zysk w stronę agentów.
Indukcja wsteczna, która pozwala dokonać wyboru strategii w warunkach pełnej informacji polega na:
Policzeniu ostatecznych wypłat każdej możliwej sytuacji i określeniu na tej podstawie optymalnej strategii zakładając racjonalne zachowanie konkurenta
Obliczeniu wartości oczekiwanych strategii wszystkich graczy.
Żadne z powyższych.
Policzeniu wypłat i ryzyka głównych alternatyw działania.
Policzeniu ostatecznych wypłat każdej możliwej sytuacji i określeniu na tej podstawie optymalnej strategii zakładając racjonalne zachowanie konkurenta
Konstrukcja łańcucha wartości jest przede wszystkim pochodną
Kohorty i organizacji, do której należy firma
Technologii oraz struktury organizacji
Pierwotnych wyborów oraz warunków, w których powstała firma.
Autonomicznych projektów średniej kadry kierowniczej
Pierwotnych wyborów oraz warunków, w których powstała firma.
Jedna z istotnych konkluzji dla teorii strategii wynika z jednokierunkowej rozgrywki ‘dylematu więźnia’. Jej istota sprowadza się do rekomendacji następującej:
Optymalne rezultaty daje powielanie ruchów konkurencyjnych z tendencją do zachowań kooperacyjnych.
Optymalne rezultaty daje powielanie ruchów konkurencji z tendencją do zachowań trudnych do przewidzenia.
Optymalne rezultaty daje agresywny atak konkurencyjny.
W sytuacji braku możliwości negocjacji i konkurencji, w warunkach pełnej informacji, obie strony, jeśli zachowują się racjonalnie są skazane na wybór suboptymalnych rozwiązań.
Optymalne rezultaty daje agresywny atak konkurencyjny.
Znaczenie ekonomii ewolucyjnej dla teorii strategii polega głównie na:
Wyjaśnieniu mechanizmów powstawania dominujących logiki firmy
Wykazaniu regulacyjnego znaczenia hierarchii rutyn organizacyjnych
Wykazaniu roli ekonomii poznawczej w podejmowaniu strategicznych decyzji
Wykazaniu znaczenia ewolucji organizacyjnej dla powstawania samorzutnych strategii
Wykazaniu regulacyjnego znaczenia hierarchii rutyn organizacyjnych
Ekonomia ewolucyjna postuluje, że:
Strategie zmieniają się często bowiem organizacje rutynowo zmieniają zarządy
Strategie zmieniają się rzadko bowiem rutyny ograniczają gotowość i możliwości uczestników do późniejszych zmian.
Strategie zmieniają się rzadko bowiem rutyny tworzą tożsamość firmy
Strategie zmieniają się często bowiem organizacje dążą do zdobycia przewagi drogą Schumpterowskich innowacji.
Strategie zmieniają się rzadko bowiem rutyny tworzą tożsamość firmy
Która teoria strategii zakłada, że kadra kierownicza ma podstawową rolę w tworzeniu strategii:
Teoria pozycyjna
Teoria opcji realnych
Teoria planowania strategicznego
Teoria zasobowa
Teoria planowania strategicznego
Główne elementy planowania strategicznego to:
Prognozowanie, SWOT, budżetowanie
Prognozowanie, SWOT i zrównoważona karta wyników
PEST, SWOT i ROCE
Prognozowanie, programowanie i budżetowanie.
Prognozowanie, SWOT, budżetowanie
Teoria realnych opcji definiuje strategię jako:
Sekwencję decyzji inwestycyjnych podejmowanych z prawem do zaprzestania ich kontynuacji
Proces (maksymalizacji) oczekiwanej użyteczności
Sekwencję różnorodnych inwestycyjnych decyzji
Zbiór sekwencyjnych decyzji w warunkach ryzyka tworzonego zachowaniem konkurencji
Sekwencję decyzji inwestycyjnych podejmowanych z prawem do zaprzestania ich kontynuacji
Znaczenie teorii ekologii populacji dla teorii strategii wynika z empirycznego wykazania, że w niektórych populacjach organizacyjnych:
Śmiertelność firmy jest funkcją intensywności konkurencji wewnątrz populacji
Menedżerowie nie mają wpływu na swoje organizacje
Śmiertelność firmy w ramach populacji jest funkcją jej liczebności oraz wielkości niszy, a nie indywidualnych strategii organizacyjnych.
Sukcesem firmy jest przede wszystkim funkcją ich wielkości
Śmiertelność firmy w ramach populacji jest funkcją jej liczebności oraz wielkości niszy, a nie indywidualnych strategii organizacyjnych.
Dyscyplina strategii wyłania się przede wszystkim z prac następujących autorów monografii i podręczników w latach 60tych.
O. Willamsona oraz K. Eisenhardt G.S Ghoshala
A. Chandlera, H. Ansoffa, Learneda, K. Andrews, J. Bowera
J. Marcha, H. Simona, R. Cyerta
M. Portera, G. Hamela, C.K. Prahalada
A. Chandlera, H. Ansoffa, Learneda, K. Andrews, J. Bowera
Strategia powinna prowadzić do tworzenia wartości przez firmę na rynku. Dwa główne zagrożenia tego procesu to:
c. Substytucja i brak innowacyjności
a. Imitacja i niska jakość zarządzania
b. Brak innowacyjności i silna konkurencja
d. Imitacja i substytucja
d. Imitacja i substytucja
Badania Granta nad ewolucją planowania strategicznego, w praktyce wykazały następujące zmiany w logice planowania wielkich korporacjach:
a. Zwiększenie stopnia wyrafinowania prognoz (modele ekonometryczne), kierunkowe cele i większa partycypacja średnich kadr.
c. Większy nacisk na priorytety niż cele, centralizacja procesu i zmniejszenie poziomo formalizacji.
b. Decentralizacja procesu, zmniejszenie poziomu formalizacji i standaryzacji procesu planowania
d. Większy nacisk na ogólnie formułowane cele, decentralizacja procesu, zmniejszenie poziomu formalizacji.
d. Większy nacisk na ogólnie formułowane cele, decentralizacja procesu, zmniejszenie poziomu formalizacji.
Akwizycje są specyficznym sposobem wzrostu firmy, który uzupełnia wolniejsze tempo:
c. Wzrostu horyzontalnego i pionowego
b. Wzrostu organicznego
a. Wzrostu planowanego
d. Wzrostu ewolucyjnego
b. Wzrostu organicznego
Trzy główne osie sporów w teorii strategii dotyczą następujących wymiarów strategii:
a. Wymiaru rynku, produktów oraz technologii dystrybucji
d. Zakresu swobody decyzyjnej menedżerów, akceptowanego ryzyka oraz punktu ciężkości strategii (branża czy firma jako punkt wyjścia)
b. Zakresu swobody decyzyjnej menedżerów, formalizacji strategii oraz punktu ciężkości strategii (branża czy firma jako punkt wyjścia)
c. Zakresu swobody decyzyjnej menedżerów, formalizacji strategii oraz akceptowania ryzyka
b. Zakresu swobody decyzyjnej menedżerów, formalizacji strategii oraz punktu ciężkości strategii (branża czy firma jako punkt wyjścia)
Dwa kluczowe wyzwania w teraźniejszości działania firmy to:
d. Zmniejszenie kosztów i poprawa jakości
b. Zwiększenie ekonomii skali i zakresu
c. Stałe doskonalenie i neutralizacja ruchów konkurencji
a. Doskonalenie ścieżki rozwojowej i przełamywanie inercji
c. Stałe doskonalenie i neutralizacja ruchów konkurencji
Jedną z kluczowych technik teorii prostych reguł jest budowa innowacyjnych strategii z wykorzystaniem analizy grzebieniowej zwanej również strategią błękitnego oceanu. Jej istota sprowadza się przede wszystkim do:
b. Wygenerowanie maksymalnej liczby możliwych kreatywnych opcji strategii i następnie – po analizie – wybraniu jednego który jest jednocześnie innowacyjny i realistyczny.
d. Starannej analizy preferencji odbiorców i koncentracji na kluczowych oczekiwanych ważnego segmentu klientów.
c. Istotnej modyfikacji dominującego modelu biznesowego drogą dodawania, odejmowania i/lub zmiany istotnych wyborów lub ich wartości
a. Stworzenie zupełnie nowej koncepcji strategicznej wychodząc – podobnie jak w podobnie jak w reinżynieringu - od czystej kartki papieru
b. Wygenerowanie maksymalnej liczby możliwych kreatywnych opcji strategii i następnie – po analizie – wybraniu jednego który jest jednocześnie innowacyjny i realistyczny.
Aktualnie dominujący model teoretycznych strategii firmy opiera się na koncepcji:
d. Specyficznych zasobów i umiejętności, które budują podstawy przewagi konkurencyjnej
b. Elektrycznej teorii zasobów J. Dunninga
a. Łączenia strategii samorzutnych i planowych
c. Przewagi konkurencyjnej zbudowanej na kilku silnych stronach firmy w jednym elemencie łańcucha wartości
b. Elektrycznej teorii zasobów J. Dunninga
Historia odciska silne piętno na rozwiązaniach przyjętych przez organizacje i kształtuje także ich strategie poprzez efekt:
a. Kohorty i imprintu
d. Rezerw strategicznych i opcji realnych
c. Agencji ścieżki rozwojowej
b. Ograniczonej mobilności i specyfiki zasobów
a. Kohorty i imprintu

Powiązane tematy

Inne tryby