Fiszki

Finanse 5

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 25 Rozwiązywany: 1989 razy
Składka płacona przez Polskę do budżetu UE składa się z następujących części:
a)     100% ceł pobieranych na polskich granicach celnych
b)    Część naliczana proporcjonalnie do bazy VAT
d)    Wynikowo część naliczana proporcjonalnie do Dochodu Narodowego Brutto /DNB/
c)     Udział w finansowaniu rabatu brytyjskiego
b)    Część naliczana proporcjonalnie do bazy VAT
d)    Wynikowo część naliczana proporcjonalnie do Dochodu Narodowego Brutto /DNB/
c)     Udział w finansowaniu rabatu brytyjskiego
Kiedy wpływ gotówki nie jest dochodem sektora publicznego?
b)    Wpływy z prywatyzacji
a)     Wpływy z PIT
c)     Wpływy z CIT
d)    Wpływy z VAT
a)     Wpływy z PIT
c)     Wpływy z CIT
d)    Wpływy z VAT
Saldo
d)    Saldo nominalne jest gorsze niż strukturalne w okresach recesji
a)     Saldo strukturalne to różnica między dochodami i wydatkami sektora publicznego
c)     Saldo nominalne jest lepsze niż strukturalne w okresach ekspansji
b)    Saldo strukturalne to saldo nominalne skorygowane o skutki aktualnej fazy cyklu koniunkturalnego.
d)    Saldo nominalne jest gorsze niż strukturalne w okresach recesji
a)     Saldo strukturalne to różnica między dochodami i wydatkami sektora publicznego
c)     Saldo nominalne jest lepsze niż strukturalne w okresach ekspansji
Saldo pierwotne
c)     W kilku krajach UE saldo nominalne i strukturalne sektora publicznego są sobie równe.
d)    Jeśli saldo pierwotne jest większe od zera to sektor publiczny ma dochody pokrywające wydatki i dochodami pokrywa część kosztów obsługi długu.
b)    Jeśli saldo pierwotne jest równe kosztom obsługo długu to sektor publiczny ma dochody pokrywające wydatki , jest w równowadze.
a)     Jeśli saldo pierwotne jest równe zeru to sektor publiczny ma dochody pokrywające wydatki ale bez uwzględnienia kosztów obsługi długu.
d)    Jeśli saldo pierwotne jest większe od zera to sektor publiczny ma dochody pokrywające wydatki i dochodami pokrywa część kosztów obsługi długu.
b)    Jeśli saldo pierwotne jest równe kosztom obsługo długu to sektor publiczny ma dochody pokrywające wydatki , jest w równowadze.
a)     Jeśli saldo pierwotne jest równe zeru to sektor publiczny ma dochody pokrywające wydatki ale bez uwzględnienia kosztów obsługi długu.
Dochody niepodatkowe sektora publicznego to:
d)    Renta fiskalna czyli renta monetarna przekazana na rachunek budżetu centralnego przez bank centralny
a)     Środki z budżetu UE
b)    Wpływy z prywatyzacji
c)     Dywidendy jednostek sektora publicznego
d)    Renta fiskalna czyli renta monetarna przekazana na rachunek budżetu centralnego przez bank centralny
b)    Wpływy z prywatyzacji
c)     Dywidendy jednostek sektora publicznego
Struktura dochodów podatkowych :
c)     W krajach UE z niskim PKB per capita głównie podatki pośrednie(VAT i akcyzy)
b)    W krajach UE z wysokim PKB per capita głównie PIT
d)    W Polsce głównie podatki dochodowe PIT i CIT
a)     W USA głównie PIT
c)     W krajach UE z niskim PKB per capita głównie podatki pośrednie(VAT i akcyzy)
b)    W krajach UE z wysokim PKB per capita głównie PIT
a)     W USA głównie PIT
Podatki progresywne i regresywne:
d)    Wszystkie podatki o stałej stawce podatkowej na przykład VAT i akcyzy, są regresywne, to znaczy obciążenie podatkiem maleje ze wzrostem dochodu podatnika
a)     Stawki podatku rosnące ze wzrostem dochodu do opodatkowania to opodatkowanie progresywne.
b)    Opodatkowanie progresywne zwiększa efektywne obciążenie podatkiem wraz ze wzrostem dochodu do opodatkowania.
c)     Opodatkowanie progresywne nie jest zgodne z zasadą optymalnego opodatkowania i z regułą zgodności opodatkowania ze zdolnością płatniczą podatnika.
d)    Wszystkie podatki o stałej stawce podatkowej na przykład VAT i akcyzy, są regresywne, to znaczy obciążenie podatkiem maleje ze wzrostem dochodu podatnika
a)     Stawki podatku rosnące ze wzrostem dochodu do opodatkowania to opodatkowanie progresywne.
b)    Opodatkowanie progresywne zwiększa efektywne obciążenie podatkiem wraz ze wzrostem dochodu do opodatkowania.
VAT
c)     Jeśli cenowa elastyczność popytu na produkt A wynosi 1 a stawka VAT 10% to w przypadku cenowej elastyczności popytu na produkt B równej 2 stawka VAT zgodna z zasadą inwersji Ramsey’a powinna wynieść 5%.
b)    Jeśli cenowa elastyczność popytu na produkt A wynosi 1 a stawka VAT 20% to w przypadku cenowej elastyczności popytu na produkt B równej 2 stawka VAT zgodna z zasadą inwersji Ramsey’a powinna wynieść 10%.
a)     Zharmonizowane stawki VAT w UE są obecnie zgodne z inwersją Ramsey’a.
d)    Jeśli cenowa elastyczność popytu na produkt A wynosi 1 a stawka VAT 20% to w przypadku cenowej elastyczności popytu na produkt B równej 4 stawka VAT zgodna z zasadą inwersji Ramsey’a powinna wynieść 5%.
c)     Jeśli cenowa elastyczność popytu na produkt A wynosi 1 a stawka VAT 10% to w przypadku cenowej elastyczności popytu na produkt B równej 2 stawka VAT zgodna z zasadą inwersji Ramsey’a powinna wynieść 5%.
b)    Jeśli cenowa elastyczność popytu na produkt A wynosi 1 a stawka VAT 20% to w przypadku cenowej elastyczności popytu na produkt B równej 2 stawka VAT zgodna z zasadą inwersji Ramsey’a powinna wynieść 10%.
d)    Jeśli cenowa elastyczność popytu na produkt A wynosi 1 a stawka VAT 20% to w przypadku cenowej elastyczności popytu na produkt B równej 4 stawka VAT zgodna z zasadą inwersji Ramsey’a powinna wynieść 5%.
Harmonizacja podatków w UE:
c)     Stawka standardowa VAT w Polsce = 23% jest zgodna z przepisami UE w sprawie harmonizacji VAT w UE.
d)    Standardowy VAT nie mnie niż 5%
b)    Ilość stawek zredukowanych nie więcej niż dwie.
a)     Stawki zredukowane nie niższe niż 5%
c)     Stawka standardowa VAT w Polsce = 23% jest zgodna z przepisami UE w sprawie harmonizacji VAT w UE.
b)    Ilość stawek zredukowanych nie więcej niż dwie.
a)     Stawki zredukowane nie niższe niż 5%
Alternatywy dla dochodów podatkowych jako źródło finansowania potrzeb sektora publicznego:
c)     Wpływy z prywatyzacji
a)     Renta monetarna
b)    Dywidendy i udziały w zyskach
d)    Pożyczki i kredyty jednostek sektora publicznego
c)     Wpływy z prywatyzacji
a)     Renta monetarna
b)    Dywidendy i udziały w zyskach
Deficyt i dług
c)     W okresie recesji zwiększenie deficytu i długu jest działaniem pro cyklicznym.
d)    Zastępowanie podatków długiem sektora publicznego jest możliwe wyłącznie wtedy gdy istnieje przestrzeń fiskalna, możliwość zmniejszenia opodatkowania i zwiększenie wydatków bez wchodzenia w nadmierny deficyt i dług.
b)    W okresie ekspansji zwiększenie deficytu i długu jest działaniem pro cyklicznym.
a)     W okresie recesji zwiększenie deficytu i długu jest działaniem anty cyklicznym.
d)    Zastępowanie podatków długiem sektora publicznego jest możliwe wyłącznie wtedy gdy istnieje przestrzeń fiskalna, możliwość zmniejszenia opodatkowania i zwiększenie wydatków bez wchodzenia w nadmierny deficyt i dług.
b)    W okresie ekspansji zwiększenie deficytu i długu jest działaniem pro cyklicznym.
a)     W okresie recesji zwiększenie deficytu i długu jest działaniem anty cyklicznym.
Krzywa dochodowości
b)    Krzywa dochodowości jest malejąca /odwrotna/ jeśli oczekiwana stopa inflacji, we wszystkich przyszłych okresach, które obejmuje krzywa dochodowości, jest malejąca.
c)     Krzywa dochodowości jest płaska jeśli przewidywana inflacja, we wszystkich przyszłych okresach, które obejmuje krzywa dochodowości, jest stała.
d)    Krzywa dochodowości zmienia się z normalnej na odwrotną wtedy gdy oczekiwana przez uczestników rynku finansowego inflacja jest rosnąca.
a)     Krzywa dochodowości jest rosnąca /normalna/ jeśli oczekiwana stopa inflacji, we wszystkich przyszłych okresach, które obejmuje krzywa dochodowości ,jest rosnąca.
b)    Krzywa dochodowości jest malejąca /odwrotna/ jeśli oczekiwana stopa inflacji, we wszystkich przyszłych okresach, które obejmuje krzywa dochodowości, jest malejąca.
c)     Krzywa dochodowości jest płaska jeśli przewidywana inflacja, we wszystkich przyszłych okresach, które obejmuje krzywa dochodowości, jest stała.
a)     Krzywa dochodowości jest rosnąca /normalna/ jeśli oczekiwana stopa inflacji, we wszystkich przyszłych okresach, które obejmuje krzywa dochodowości ,jest rosnąca.
Pasywa bilansu banku centralnego to między innymi
d)    Zobowiązania wobec rządu centralnego z tytułu środków posiadanych przez rząd na rachunku w banku centralnym.
b)    Wartościowe papiery dłużne wyemitowane przez bank centralny.
a)     Gotówka w obiegu.
c)     Wartościowe papiery dłużne wyemitowane przez rząd centralny.
b)    Wartościowe papiery dłużne wyemitowane przez bank centralny.
a)     Gotówka w obiegu.
c)     Wartościowe papiery dłużne wyemitowane przez rząd centralny.
Aktywa bilansu banku centralnego to między innymi
c)     Papiery wartościowe banków komercyjnych
a)     Waluty
b)    Dewizy
d)    Rachunki banków komercyjnych w banku centralnym.
a)     Waluty
b)    Dewizy
d)    Rachunki banków komercyjnych w banku centralnym.
Bank Centralny
a)     Nastawienie neutralne banku centralnego to utrzymywanie stałej realnej referencyjnej stopy procentowej banku centralnego.
d)    Ilościowe luzowanie to krańcowa odmiana nastawienia restrykcyjnego banku centralnego.
c)     Nastawienie ekspansywne banku centralnego to zmniejszanie realnej referencyjnej stopy procentowej banku centralnego.
b)    Nastawienie restrykcyjne banku centralnego to zwiększanie realnej referencyjnej stopy procentowej banku centralnego.
a)     Nastawienie neutralne banku centralnego to utrzymywanie stałej realnej referencyjnej stopy procentowej banku centralnego.
c)     Nastawienie ekspansywne banku centralnego to zmniejszanie realnej referencyjnej stopy procentowej banku centralnego.
b)    Nastawienie restrykcyjne banku centralnego to zwiększanie realnej referencyjnej stopy procentowej banku centralnego.
W UE krajowe banki centralne mają zakaz:
d)    W UE krajowe banki centralne mają zakaz posiadania w swoich aktywach dłużnych papierów skarbowych.
b)    W UE krajowe banki centralne mają zakaz udzielania pożyczek na pokrycie potrzeb pożyczkowych jednostek samorządu terytorialnego.
c)     W UE krajowe banki centralne mają zakaz udzielania pożyczek na pokrycie potrzeb pożyczkowych przedsiębiorstw publicznych.
a)     W UE krajowe banki centralne mają zakaz udzielania pożyczek na pokrycie deficytu budżetu centralnego.
b)    W UE krajowe banki centralne mają zakaz udzielania pożyczek na pokrycie potrzeb pożyczkowych jednostek samorządu terytorialnego.
c)     W UE krajowe banki centralne mają zakaz udzielania pożyczek na pokrycie potrzeb pożyczkowych przedsiębiorstw publicznych.
a)     W UE krajowe banki centralne mają zakaz udzielania pożyczek na pokrycie deficytu budżetu centralnego.
Stabilność cenowa:
b)    Przekonanie uczestników rynku o przywiązaniu banku centralnego do stabilności cenowej eliminuje nadmierne oczekiwania inflacyjne, płace, ceny i stopy procentowe nie muszą być planowane tak aby uwzględniały inflację w przyszłości.
c)     Wzrost oczekiwań inflacyjnych zwiększa nominalne stopy procentowe.
a)     Skuteczna polityka banku centralnego/ trwałe stwarzanie warunków bez inflacji i deflacji/ tworzy przekonanie sektora prywatnego do długookresowej stabilności cen i płac.
d)    Jeśli oczekiwana realna stopa procentowa wynosi 3,5% a oczekiwana inflacja 2,5% i wzrasta do 3,5% to nominalna stopa procentowa ex ante wynosi 6%.
c)     Wzrost oczekiwań inflacyjnych zwiększa nominalne stopy procentowe.
a)     Skuteczna polityka banku centralnego/ trwałe stwarzanie warunków bez inflacji i deflacji/ tworzy przekonanie sektora prywatnego do długookresowej stabilności cen i płac.
d)    Jeśli oczekiwana realna stopa procentowa wynosi 3,5% a oczekiwana inflacja 2,5% i wzrasta do 3,5% to nominalna stopa procentowa ex ante wynosi 6%.
Dobre/Złe czasy
a)     W UE są nieobowiązkowe rekomendacje dla państw członkowskich co do polityki fiskalnej i budżetowej w czasie ekspansji i recesji.
c)     Okresy gdy rzeczywista stopa wzrostu gospodarczego jest niższa niż potencjalna stopa wzrostu określa się jako „złe czasy”.
b)    Okresy gdy rzeczywista stopa wzrostu gospodarczego jest wyższa niż potencjalna stopa wzrostu określa się jako „dobre czasy”.
d)    Zgodnie z rekomendacją UE wszystkie kraje członkowskie w „złych czasach” obniżają podatki i zwiększają wydatki aby działanie polityki fiskalnej i budżetowej było antycykliczne.
c)     Okresy gdy rzeczywista stopa wzrostu gospodarczego jest niższa niż potencjalna stopa wzrostu określa się jako „złe czasy”.
b)    Okresy gdy rzeczywista stopa wzrostu gospodarczego jest wyższa niż potencjalna stopa wzrostu określa się jako „dobre czasy”.
d)    Zgodnie z rekomendacją UE wszystkie kraje członkowskie w „złych czasach” obniżają podatki i zwiększają wydatki aby działanie polityki fiskalnej i budżetowej było antycykliczne.
22.Trzy sformułowania są prawdziwe a jedno fałszywe. Proszę o wskazanie fałszywego.
d)    Jeśli oczekiwana realna stopa procentowa wynosi 3,5% a oczekiwana inflacja 2,5% i wzrasta do 3,5% to nominalna stopa procentowa ex ante wynosi 6%.
a)     Skuteczna polityka banku centralnego/ trwałe stwarzanie warunków bez inflacji i deflacji/ tworzy przekonanie sektora prywatnego do długookresowej stabilności cen i płac.
b)    Przekonanie uczestników rynku o przywiązaniu banku centralnego do stabilności cenowej eliminuje nadmierne oczekiwania inflacyjne, płace, ceny i stopy procentowe nie muszą być planowane tak aby uwzględniały inflację w przyszłości.
c)     Wzrost oczekiwań inflacyjnych zwiększa nominalne stopy procentowe.
d)    Jeśli oczekiwana realna stopa procentowa wynosi 3,5% a oczekiwana inflacja 2,5% i wzrasta do 3,5% to nominalna stopa procentowa ex ante wynosi 6%.
a)     Skuteczna polityka banku centralnego/ trwałe stwarzanie warunków bez inflacji i deflacji/ tworzy przekonanie sektora prywatnego do długookresowej stabilności cen i płac.
c)     Wzrost oczekiwań inflacyjnych zwiększa nominalne stopy procentowe.
Podatki
c)     Jakość opodatkowania jest tym lepsza im silniejsze jest zróżnicowanie efektywnego PIT.
a)     Pod pojęciem „jakości opodatkowania” rozumiemy zapewnianie pożądanego poziomu dochodów podatkowych minimalizując szkodliwość opodatkowania dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
b)    Jakość opodatkowania jest tym gorsza im wyższe jest opodatkowanie czynnika praca.
d)    Zwiększenie „wydatków podatkowych” poprawia jakość systemu podatkowego.
c)     Jakość opodatkowania jest tym lepsza im silniejsze jest zróżnicowanie efektywnego PIT.
a)     Pod pojęciem „jakości opodatkowania” rozumiemy zapewnianie pożądanego poziomu dochodów podatkowych minimalizując szkodliwość opodatkowania dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
b)    Jakość opodatkowania jest tym gorsza im wyższe jest opodatkowanie czynnika praca.
Podatki 2
d)    W wielu krajach UE „podatki zielone” są znaczącym źródłem dochodów sektora publicznego.
a)     Tzw. podatki zielone to takie, które osłabiają negatywne efekty zewnętrze działalności gospodarczej i konsumpcji, zmniejszają szkodliwe konsekwencje produkcji i konsumpcji energii, popytu i podaży na usługi transportowe oraz emisję szkodliwych dla środowiska następstw działalności produkcyjnej i usługowej.
b)    ”Podatki Pigou” to takie opodatkowanie produkcji lub konsumpcji aby krańcowy koszt emitenta ”negatywnych efektów zewnętrznych” wzrósł do poziomu zrównania się ze społecznym kosztem krańcowym ”negatywnych efektów zewnętrznych”.
c)     Podatki zielone dają „podwójna korzyść” /”double dividend”/ z ich zastosowania, realizują cele fiskalne bez osłabiania wzrostu gospodarczego i ograniczają negatywny wpływ aktywności ludzkiej na środowisko naturalne.
a)     Tzw. podatki zielone to takie, które osłabiają negatywne efekty zewnętrze działalności gospodarczej i konsumpcji, zmniejszają szkodliwe konsekwencje produkcji i konsumpcji energii, popytu i podaży na usługi transportowe oraz emisję szkodliwych dla środowiska następstw działalności produkcyjnej i usługowej.
b)    ”Podatki Pigou” to takie opodatkowanie produkcji lub konsumpcji aby krańcowy koszt emitenta ”negatywnych efektów zewnętrznych” wzrósł do poziomu zrównania się ze społecznym kosztem krańcowym ”negatywnych efektów zewnętrznych”.
c)     Podatki zielone dają „podwójna korzyść” /”double dividend”/ z ich zastosowania, realizują cele fiskalne bez osłabiania wzrostu gospodarczego i ograniczają negatywny wpływ aktywności ludzkiej na środowisko naturalne.
Podatki 3
d)    W Polsce podatek dochodowy PIT nie przynosi znaczących dochodów ze względu na wysoką kwotę wolną od podatku.
b)    W „nowych” państwach marginalne znaczenie dla dochodów podatkowych mają podatki dochodowe.
c)     W „starych” państwach członkowskich podstawowym źródłem dochodów podatkowych jest opodatkowanie dochodu.
a)     Głównym źródłem dochodów podatkowych „nowych” państwa członkowskich UE są podatki pośrednie i marginalne znaczenie opodatkowania dochodu i opodatkowania czynnika praca.
b)    W „nowych” państwach marginalne znaczenie dla dochodów podatkowych mają podatki dochodowe.
c)     W „starych” państwach członkowskich podstawowym źródłem dochodów podatkowych jest opodatkowanie dochodu.
a)     Głównym źródłem dochodów podatkowych „nowych” państwa członkowskich UE są podatki pośrednie i marginalne znaczenie opodatkowania dochodu i opodatkowania czynnika praca.
Budżet UE
d)    Największym płatnikiem netto do budżetu UE jest Zjednoczone Królestwo, stąd zgoda krajów członkowskich na coroczne przyznawanie rabatu w płaconej przez Brytyjczyków składce.
b)    Największe środki z funduszu spójności budżetu UE trafiają obecnie do Polski.
a)     Największą nadwyżkę dochodów z budżetu UE nad składką płaconą corocznie do budżetu ma obecnie Polska.
c)     Polska jest czołowym beneficjentem środków ze Wspólnej Polityki Rolnej.
b)    Największe środki z funduszu spójności budżetu UE trafiają obecnie do Polski.
a)     Największą nadwyżkę dochodów z budżetu UE nad składką płaconą corocznie do budżetu ma obecnie Polska.
c)     Polska jest czołowym beneficjentem środków ze Wspólnej Polityki Rolnej.
dochód/wydatek/rozchód budżetu
c)     Środki wydane na wykup wyemitowanych dłużnych papierów skarbowych nie jest wydatkiem budżetowym.
d)    Zapłacone odsetki od obligacji skarbowych są rozchodem budżetu.
a)     Przychód budżetowy nie jest dochodem budżetu.
b)    Rozchód budżetu nie jest wydatkiem budżetu.
d)    Zapłacone odsetki od obligacji skarbowych są rozchodem budżetu.
a)     Przychód budżetowy nie jest dochodem budżetu.
b)    Rozchód budżetu nie jest wydatkiem budżetu.
Bank centrany 2
b.     Wzrost podaży pieniądza wynika ze wzrostu aktywów banku centralnego.
c.      Jeśli bank centralny sprzedaje aktywa to podaż pieniądza zmniejsza się.
a.     Kupno aktywów przez bank centralny, papierów dłużnych lub walut i dewiz, to wzrost podaży pieniądza.
d.     Podaż pieniądza to pozycja aktywów banku centralnego
b.     Wzrost podaży pieniądza wynika ze wzrostu aktywów banku centralnego.
c.      Jeśli bank centralny sprzedaje aktywa to podaż pieniądza zmniejsza się.
a.     Kupno aktywów przez bank centralny, papierów dłużnych lub walut i dewiz, to wzrost podaży pieniądza.

Powiązane tematy

#finanse

Inne tryby