Strona 2

matura próbna z biologii, poziom rozszerzony

Pytanie 9
Hormony odgrywają ważną rolę w rozwoju roślin. Żeby się o tym przekonać wykonano
następujące doświadczenie: kilka pędów (tej samej długości) tego samego gatunku rośliny
umieszczono w pojemnikach z wodnym roztworem auksyn. W każdym z pojemników
po kilkunastu dniach trwania doświadczenia rozwinęły się korzenie pędów. W celu stworzenia próby kontrolnej do tego doświadczenia pędy należałoby umieścić w pojemniku z ...
Pytanie 10
Mimo że czynniki środowiska wodnego zasadniczo różnią się od czynników środowiska
lądowego, to skutki ich oddziaływania mogą być podobne. Na przykład odwodnienie
organizmu może grozić zarówno zwierzętom lądowym żyjącym w środowisku suchym, jak
i zwierzętom żyjącym w morzu.
Podaj czynnik środowiskowy, który sprawia, że ryby morskie (kostnoszkieletowe)
w warunkach naturalnych są narażone na utratę wody z organizmu
Pytanie 11
Pędy trzykrotki umieszczono
w trzech różnych położeniach, po pewnym czasie ich pędy wygięły się ku górze pomimo różnego ułożenia korzeni. Zjawisko które nastąpiło to
Pytanie 12
Podaj nazwę gruczołu dokrewnego (wydzielania wewnętrznego) uczestniczącego
bezpośrednio w regulacji objętości wydalanego moczu.
Pytanie 13
W komórkach mięśniowych człowieka, w pewnych stanach fizjologicznych odbywa się
oddychanie beztlenowe.
Podaj nazwę końcowego produktu przekształcenia glukozy w komórkach
mięśniowych w czasie oddychania beztlenowego
Pytanie 14
Wśród zamieszczonych niżej zestawów zaznacz ten, który zawiera poprawnie przyporządkowaną funkcję do nazwy odcinka przewodu pokarmowego.
Dwunastnica – produkcja nieaktywnej postaci pepsyny.
Przełyk – wchłanianie prostych składników pokarmowych
Jama ustna – zapoczątkowanie trawienia cukrów złożonych
Żołądek – wytwarzanie trypsyny.
Pytanie 15
Organizm człowieka w różny sposób walczy z antygenami. Odporność uzyskaną dzięki
wprowadzeniu do organizmu chorego gotowych przeciwciał nazywa się odpornością bierną,
w odróżnieniu od odporności czynnej, nabytej przez kontakt układu odpornościowego
z antygenami. Niszczenie przez przeciwciała konkretnych antygenów, a nie jakichkolwiek
ciał obcych, nazywa się odpornością swoistą.
Na podstawie powyższych informacji wśród zdań zaznacz dwa, które są
prawdziwe.
Odporność czynną uzyskuje organizm chorego człowieka, któremu podano surowicę z przeciwciałami.
Przykładem odporności biernej jest wytwarzanie przez organizm antygenów w odpowiedzi na określone przeciwciała.
Stosowanie szczepionek, polegające na podaniu osłabionych antygenów, które nie są zdolne do wywołania choroby, prowadzi do nabycia przez organizm odporności czynnej.
Produkcja przez organizm przeciwciał do walki z określonymi antygenami jest rodzajem odporności swoistej.
Odporność swoistą organizmowi człowieka zapewnia między innymi skóra, która chroni organizm przed wnikaniem ciał obcych.
Pytanie 16
Zaznacz nazwy układów wewnętrznych, które w nefronie są powiązane strukturalnie i funkcjonalnie.
wydalniczy
oddechowy
krwionośny
pokarmowy
Pytanie 17
Wśród niżej wymienionych metod zaznacz tę, która najskuteczniej prowadzi
do powstania triploidów.
Krzyżowanie diploidów z tetraploidami
Połączenie gamety 3n z gametą 1n.
Krzyżowanie haploidów z haploidami
Połączenie gamety 3n z gametą 3n.
Pytanie 18
Trzy blisko spokrewnione gatunki pewnego rodzaju ptaków chociaż mają niemal identyczny
wygląd, a ich zasięgi geograficzne pokrywają się, pozostają odrębnymi gatunkami, między
którymi nie ma przepływu genów. Jeden z gatunków występuje w lasach iglastych, drugi –
w liściastych, a trzeci wybiera zagajniki wierzbowo-olszowe.
Wśród niżej wymienionych rodzajów izolacji zaznacz ten, którego następstwem jest brak przepływu genów między opisanymi gatunkami ptaków.
Izolacja morfologiczna
Izolacja siedliskowa

Powiązane tematy