Strona 2

badania operacyjne 4

Pytanie 9
„Dwie konkurencyjne firmy Alfa i Beta są dealerami dobrze znanej marki odbiorników telewizyjnych. Roczne zyski tych dwóch firm wynoszą odpowiednio 4 i 8 mln zł. Alfa chce rozszerzyć swoją działalność i otworzyć zakład montażu odbiorników zakładając, że przyniesie to jej roczny zysk równy 10 mln zł. Oczekuje przy tym, że firma Beta będzie kontynuować swoją działalność bez podejmowania montażu odbiorników u siebie. Jednakże szef firmy Beta usłyszał o planach firmy Alfa i obliczył, że jeśli plany firmy Alfa będą urzeczywistnione, to zyski firmy Beta spadną o 2 mln zł. Natomiast, jeśli Beta uruchomi zakład montażu, a Alfa nie zrobi tego, to zysk firmy Beta wzrośnie do 11 mln zł, a zysk firmy Alfa spadnie do 1 mln zł. Gdyby obydwie firmy uruchomiły zakłady montażu, to wtedy obie zarabiałyby po 6 mln zł na rok.” (wybierz jedną lub więcej)
Firma B ma dwie strategie: 1. Zabronić uruchomić zakład montażu odbiorników firmie A i 2. Kontynuować swoją działalność bez zmian
Firma B ma dwie strategie: 1. Uruchomić zakład montażu odbiorników i 2. Kontynuować działalność bez zmian.
Firma A ma dwie strategie: 1. Zabronić uruchomić zakład montażu odbiorników firmie B i 2. Nakazać firmie B kontynuować działalność bez zmian
Firma A ma dwie strategie: 1. Uruchomić zakład montażu odbiorników i 2. Kontynuować działalność bez zmian.
Pytanie 10
Kryterium „żalu” (Savagea) określa dla każdej decyzji (wybierz jedną odpowiedź)
Najgorszy możliwy wynik (minimalna wypłatę), a następnie wybiera taką decyzję, dla której określona minimalna (gwarantowana) wypłata jest największa
Dla której trata („żal”) z powodu źle podjętej decyzji będzie możliwie najmniejsza.
Najwyższy możliwy wynik (maksymalna wypłatę), a następnie wybiera taka decyzję, dla której tak określona maksymalna (ale nie gwarantowana) wypłata jest największa
Indeks, który jest ważoną przeciętną minimalnej i maksymalnej wypłaty wynikającej z decyzji. Wybierana jest strategia, której odpowiada maksymalna wartość.
Pytanie 11
Zdarzeniem końcowym w sieci nazywamy: (wybierz jedną lub więcej)
Zdarzeniem które nie jest początkiem żadnej czynności
Zdarzeniem które jest końcem i początkiem wszystkich czynności
Zdarzeniem które nie jest końcem ani początkiem żadnej czynności
Zdarzeniem które nie jest końcem żadnej czynności
Pytanie 12
Gra sprawiedliwa to taka, dla której: (wybierz jedną lub więcej)
Zysk jednego gracza jest równoważny starcie drugiego
Zysk jednego gracza jest równoważny zyskowi drugiego
Gdy wartość oczekiwana wypłaty każdego z graczy jest taka sama
Wartość oczekiwana dla wygranej wynosi przynajmniej zero
Pytanie 13
Dany jest problem decyzyjny: Firma „Las: chce w najlepszy możliwy sposób wykorzystać zasoby drzewa w jednym ze swoich leśnych regionów. Na tym obszarze znajdują się tartak oraz wytwórnia sklejki, drewno może więc być przerabiane na tarcicę lub sklejkę. Do produkcji 2,5m3 gotowej do sprzedaży tarcicy należy zużyć 2,5m3 drewna świerkowego i 7,5m3 drewna jodłowego. Produkcja 100m2 sklejki wymaga zużycia 5m3 drewna świerkowego i 10m3 drewna jodłowego. Zyski na sprzedaży 1m3 tarcicy wynoszą 16$, a na sprzedaży 100m2 sklejki 60$. Podaj zmienne dualne: (wybierz jedną lub więcej)
Y1 – ilość zużytego drewna świerkowego [m3], y2 – ilość zużytego drewna jodłowego [m3]
Y1 – cena wyprodukowania m3 tarcicy [zł], y2 – cena wyprodukowania m2 sklejki [zł]
Y1 – cena wykorzystanego 1m3 drewna świerkowego [zł], y2 – cena wykorzystanego 1m3 drewna jodłowego [zł]
Y1 – ilość wyprodukowanej tarcicy [m3], y2 – ilość wyprodukowanej sklejki [m2] (TO ZMIENNA DECYZYJNA)
Pytanie 14
Strategia zdominowana (wybierz jedną lub więcej)
Występuje, kiedy gracz posiada strategię dającą mu wyższą wypłatę bez względu na to, jak zagra konkurent.
To najlepsza możliwa reakcja na dowolną strategię zastosowaną przez konkurenta
Występuje, gdy gracz wybiera z określonym prawdopodobieństwem jedną z kilku strategii
Występuje, kiedy gracz posiada strategię dojącą mu najniższą wypłatę bez względu na to, jak zagra konkurent
Pytanie 15
Celem optymalizacji jest: (wybierz jedną lub więcej)
Wyznaczenie najlepszego maksymalnego rozwiązania
Wyznaczenie modelu decyzyjnego
Doskonalenie przyszłości przez poprawę podejmowanych decyzji na podstawie znajomości
Wyznaczenie najlepszego (optymalnego) rozwiązania (poszukiwanie ekstremum funkcji) z punktu widzenia określonego kryterium (wskaźnika) jakości (np. kosztu, drogi, wydajności).
Pytanie 16
Załóżmy, że każdy z dwóch graczy posiada monetę 1,2 i 5 złotową. Gra polega na jednoczesnym wyborze monet. Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam typ monety, gracz pierwszy wygrywa monetę gracza drugiego, natomiast gdy wybrane monety są różne, to gracz drugi wygrywa monetę gracza pierwszego. Wybór monety przez drugiego gracza jest tak samo prawdopodobny. (wybierz jedną lub więcej)
Strategie gracza G1 to: S1, wybór tej samej monety co G2 S2, wybór różnych monet
Strategie gracza G2 to: S1, wybór tej samej monety co G1
Strategie gracza G1 to: S1 wybór monety 1 złotowej S2 wybór monety 2 złotowej S3 wybór monety 5 złotowej
Strategie gracza G2 to: S1 wybór monety 1 złotowej S2 wybór monety 2 złotowej S3 wybór monety 5 złotowej

Powiązane tematy

#badania,operacyjne