Fiszki

Planowanie eksperymentu

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 71 Rozwiązywany: 2804 razy
21. Zaznacz zdanie prawidłowe dotyczące programu statystycznego randomizowanego prostokąta Youdena:
B. Jest on odmianą programu typu kwadrat łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach jest jednakowa.
C. Jest on odmianą programu typu kwadrat łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach nie jest jednakowa.
D. Przy takiej samej liczbie czynników wejściowych jak w kwadracie łacińskim, umożliwia ocenę istotności wpływu czynników przy większej liczbie badań, co wydłuża czas, ale zmniejsza ryzyko pomyłki.
A. Jest on odmianą programu typu kwadrat grecko-łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach jest jednakowa.
C. Jest on odmianą programu typu kwadrat łaciński, w którym liczba poziomów czynników w wierszach i kolumnach nie jest jednakowa.
22. Wskaż zdanie fałszywe dotyczące programu statystycznego randomizowanego typu kwadrat łaciński?
A. Każdy wiersz reprezentuje wartość jednego czynnika badanego np. x1.
D. Każda litera może wystąpić tylko jeden raz w danym wierszu i dwa razy w danej kolumnie.
B. Każda kolumna reprezentuje wartość drugiego czynnika badanego np. x2.
C. Za jego pomocą można zbadać wpływ trzech czynników wejściowych na czynnik wynikowy.
D. Każda litera może wystąpić tylko jeden raz w danym wierszu i dwa razy w danej kolumnie.
23. Wartość krytyczną współczynnika F dobieramy korzystając z tabeli na podstawie:
B. liczby stopni swobody dla wierszy, kolumn i liter
C. liczbę stopni swobody dla błędu
D. poziomu istotności oraz liczby stopni swobody dla wierszy, kolumn i liter oraz dla błędu
A. poziomu istotności
D. poziomu istotności oraz liczby stopni swobody dla wierszy, kolumn i liter oraz dla błędu
24. Gdy liczba poziomów zmienności wszystkich czynników wejściowych jest taka sama i wynosi p = 3 to liczba koniecznych do wykonania doświadczeń będzie wynosiła:
B. p2 = 9
A. p = 3
C. p3 = 27
D. p3 – p2 = 18
B. p2 = 9
25. Program statyczny randomizowany typu kwadrat grecko – łaciński pozwala na jednoczesne badanie:
A. wpływu jednego czynnika wejściowego na czynnik wynikowy
C. wpływu czterech czynników wejściowych na czynnik wynikowy
D. wpływu dwóch czynników wejściowych na czynnik wynikowy
B. wpływu trzech czynników wejściowych na czynnik wynikowy
C. wpływu czterech czynników wejściowych na czynnik wynikowy
26. Co dodatkowo liczymy w kwadracie grecko-łacińskim, czego nie ma w kwadracie łacińskim:
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
B. średni kwadrat dla liter greckich
A. średnią dla liter greckich
C. sumę dla liter greckich
D. wszystkie odpowiedzi są poprawne
27. Kwadrat należy tak zbudować, aby każdy układ liter alfabetu łacińskiego i greckiego występował w kwadracie:
D. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
A. tylko jeden raz, co jest możliwe przy nieparzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
C. dwa razy, co jest możliwe przy nieparzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
B. tylko jeden raz, co jest możliwe przy parzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
A. tylko jeden raz, co jest możliwe przy nieparzystej liczbie poziomów czynników wejściowych
28. Wartość krytyczną współczynnika F określa się za pomocą:
C. współczynnik jest obliczany
B. testu Fishera – Snedecora
A. testu Fishera
D. żadne z powyższych
B. testu Fishera – Snedecora
29. Gdy F < Fkr to:
A. czynnik wejściowy wpływa na czynnik wynikowy
C. nie ma to znaczenia
B. czynnik wejściowy nie wpływa na czynnik wynikowy
D. wystąpił błąd w obliczaniach
B. czynnik wejściowy nie wpływa na czynnik wynikowy
30. Kiedy w matrycy planowania ujmuje się tzw. czynniki fikcyjne ?
C. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest mniejsza niż 4c-2
B. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest większa niż 4c-1
D. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest większa niż 4c-2
A. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest mniejsza niż 4c-1
A. jeśli liczba badanych czynników wejściowych jest mniejsza niż 4c-1
31. Programy Placketta-Burmana są planami:
B. dwupoziomowymi
C. trójpoziomowymi
D. czteropoziomowymi
A. jednopoziomowymi
B. dwupoziomowymi
32. We wzorze na obliczenie wariancji doświadczenia przez l rozumiemy
B. współczynnik dla wprowadzanych zmiennych rzeczywistych
A. współczynnik dla wprowadzanych zmiennych fikcyjnych
C. liczba zmiennych rzeczywistych
D. liczba zmiennych fikcyjnych
D. liczba zmiennych fikcyjnych
33. Wpływ czynnika ai na czynnik wynikowy uznaje się za istotny na danym poziomie istotności, jeśli:
C. |ai| ≤ akr
B. |ai| < akr
D. |ai| ≥ akr
A. |ai| &rt; akr
D. |ai| ≥ akr
34. Ostatni wiersz tabeli matrycy planowania dla planów Placketta-Burmana składa się z:
D. początkowo paru znaków „+”, a następnie paru „-”
C. tylko ze znaków „-”
B. tylko ze znaków „+”
A. naprzemiennych znaków „+” i „-”
C. tylko ze znaków „-”
39. Poziom wejściowy podstawowy oznaczany jest jako:
A. -1
C. +1
D. +
B. 0
B. 0
40. Powyżej jakiej wartości n plany typu PS/DK 3n nie są zbyt efektywne ?
A. n &rt; 3
C. n &rt; 10
B. n &rt; 5
D. n &rt; 2
A. n &rt; 3
41. Literą N w planach statystycznych trójpoziomowych oznacza jest:
A. liczba czynników wejściowych
C. całkowita liczba doświadczeń
D. liczba poziomów zmienności
B. liczba czynników wyjściowych
C. całkowita liczba doświadczeń
42. Całkowita ilość doświadczeń w przypadku czterech czynników wejściowych (plan PS/DK 34 ) wynosi:
C. N=100
A. N=81
B. N=4
D. N=96
A. N=81
43. Wymagają znacznie mniejszej ilości doświadczeń, jednak nie znajdują szerszego zastosowania w zagadnieniach związanych z technologią maszyn, ze względu na wymóg wykonywania niektórych doświadczeń w odległościach wyznaczanych położeniem tzw. punktu gwiezdnego. O jakich planach mowa?
C. Planach statystycznych trójpoziomowych kompletnych
B. Planach statystycznych trójpoziomowych niekompletnych
A. Planach Hartleya
D. Planach rotalnych i ortogonalnych
D. Planach rotalnych i ortogonalnych
44. Plany doświadczeń Hartleya należą do planów statystycznych:
C. trójpoziomowych
A. jednopoziomowych
D. żadna odpowiedź nie jest poprawna
B. dwupoziomowych
C. trójpoziomowych

Powiązane tematy

Inne tryby