Fiszki

TWP - 2015

Test w formie fiszek dasdas
Ilość pytań: 20 Rozwiązywany: 1216 razy
Koncepcję władzy symbolicznej zaproponował:
R. Dahl
żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
P. Bourdieu
S Ossowski
P. Bourdieu
Podstawą legitymizacji prawa w modelu demokracji deliberatywnej jest:
jakość uzasadnienia decyzji
jak najszersze uczestnictwo w procesach decyzyjnych
przyzwolenie społeczne
żadne z powyższych
jakość uzasadnienia decyzji
Centralną kategorią teorii władzy K. Pałeckiego jest:
podmiotowość
przymus
przemoc
wpływ
podmiotowość
Zgodnie z koncepcją K. Pałeckiego, polityczna władza realna to:
relacja między decyzjami podjętymi w ramach kompetencji władczych a decyzjami wykonanymi
relacja między liczbą decyzji skontrolowanych do decyzji wykonanych
żadne z powyższych
relacja między liczbą decyzji podjętych do posiadanego zakresu władzy potencjalnej
relacja między decyzjami podjętymi w ramach kompetencji władczych a decyzjami wykonanymi
Wskaż cechę modelu władzy panoptycznej (Foucault):
tzw. hierarchiczne spojrzenie
konieczność funkcjonowania dużej ilości nadzorców i kontrolerów
brak oddzielenia kontrolujących i kontrolowanych
tzw. spersonalizowanie władzy
tzw. hierarchiczne spojrzenie
W teorii władzy T. Parsonsa mamy do czynienia z:
powiązaniem władzy z osiąganiem dóbr publicznych
uwypukleniem konsensualnego charakteru władzy
wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
uznanie władzy za „medium”
wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Podstawą legitymizacji prawa w modelu demokracji liberalnej jest:
jak najszersze uczestnictwo obywateli w procesach decyzyjnych
jakość uzasadnienia decyzji
żadne z powyższych
przyzwolenie społeczne
przyzwolenie społeczne
Dla H. Arendt paradygmatycznym przykładem formowania się władzy komunikacyjnej jest:
żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
rewolucja bolszewicka
rewolucja francuska
rewolucja amerykańska
rewolucja amerykańska
Celem deliberacji w deliberatywnym modelu demokracji jest, między innymi:
porozumienie
transformacja wartości
przekonanie innych
zgoda
transformacja wartości
Zgodnie z podejściem R. Dahla:
władza jest to efekt określonego typu komunikacji w grupie
władza jest to medium wyodrębnionego podsystemu
władza jest rodzajem przeżycia psychologicznego
władza jest odmianą relacji kauzalnej
władza jest odmianą relacji kauzalnej
W krajach o dużym dystansie władzy:
generalnie łatwo skontaktować się z kadrą zarządzającą
dominuje demokratyczny sposób decydowania
pracownicy przeżywają stres w kontaktach z przełożonymi
występuje mała fizyczna odległość od siebie stanowisk pracy
pracownicy przeżywają stres w kontaktach z przełożonymi
Zdaniem J. Habermasa jednym z warunków wygenerowania „władzy komunikacyjnej” jest:
traktowanie władzy jako zależności kauzalnej
przewaga liczebna mądrych nad głupimi
oparcie dyskusji na niepodważanych prawdach
przyjęcie przez dyskutantów swoistej etyki mowy
przyjęcie przez dyskutantów swoistej etyki mowy
Kształtowanie świadomości jednych ludzi przez drugich, to założenie:
żadne z powyższych
behawiorystycznych koncepcji władzy
komunikacyjnych koncepcji władzy
behawioralistycznych koncepcji władzy
żadne z powyższych
Zgodnie z wynikami badań G. Hofstedego, najmniejszy dystans władzy instytucjonalnej występuje w krajach:
anglosaskich
konfucjańskiego kręgu kulturowego
latynoamerykańskich
skandynawskich
skandynawskich
Wg J. Flack i Ch. Boehma:
posłuszeństwo było wcześniej aniżeli podporządkowanie
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
pierwszym zjawiskiem tworzącym prymitywną strukturę dominacji był efekt wygranego i przegranego
ewolucja stosunków dominacji doprowadziła do powstania władzy instytucjonalnej
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
W koncepcji K. Pałeckiego, władza jest:
odmianą relacji kauzalnej
typem stosunku społecznego
specyficznym typem przeżycia psychologicznego
szczególnym rodzajem wpływu
typem stosunku społecznego
Wg M. Foucaulta, w Oświeceniu powstały instytucje:
posługujące się sakralnymi narzędziami legitymizacji
dyscyplinujące jednostki
radykalnie upodmiatawiające jednostki
odtwarzające model znany z greckiej starożytności
dyscyplinujące jednostki
Dla H. Arendt władza jest blisko związana z:
despotyzmem
koniecznością
kierunkiem ewolucji homo sapiens
wolnością
wolnością
W modelu liberalnym demokracji, relacja instytucji politycznych do otoczenia może być określana jako:
selektywna inkluzywność
radykalna inkluzywność
radykalna ekskluzywność
selektywna ekskluzywność
radykalna ekskluzywność
W koncepcji K. Pałeckiego specyfika władzy politycznej polega na:
realizowaniu jej w sposób dowolny i arbitralny
żadne z powyższych
przedmiocie, którym są dobra publiczne
realizowaniu jej przez podmioty zbiorowe
przedmiocie, którym są dobra publiczne

Powiązane tematy

Inne tryby