Według Johna Mbitiego "plebsem" wśród istot duchowych są
duchy różnego pochodzenia
Pytanie 24
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania, U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
pod ziemią
Pytanie 25
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
służą Bogu, jako "strażnicy zwierzyny"
Pytanie 26
U Baganda mayembe - przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych to
rogi bawołów i kozłów
Pytanie 27
Czuku - Bóg ludu Ibo - stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
Pytanie 28
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Pytanie 29
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Pytanie 30
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich - według niektórych badaczy
1700
Pytanie 31
Na czele panteonu Jorubów stoi
Olorun (Olodumare)
Pytanie 32
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
urodzaju, płodności i miłości
Pytanie 33
Szango z panteonu Jorubów - potomek Jemandży - jest bogiem
piorunów i błyskawic
Pytanie 34
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
kierowców ciężarówek i cyklistów
Pytanie 35
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
rybaków
Pytanie 36
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Pytanie 37
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
bliźniaków
Pytanie 38
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Pytanie 39
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
Pytanie 40
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk, jest ono odpowiedzialne za