Fiszki

Ustrój Samorządu Terytorialnego wszystkie 3 grupy

Test w formie fiszek Materiał sporządzony na podstawie slajdów.
Ilość pytań: 69 Rozwiązywany: 17520 razy
Podmiot samorządu:
Oznacza prawo i powinność władz lokalnych do lokalnego regulowania i zarządzania sprawami publicznymi dla dobra społeczności lokalnej.
Oznacza sprawowanie administracji publicznej przez samodzielne (zdolne do działań prawnych) podmioty administrujące zadaniami państwowymi.
Tworzy lokalna społeczność zamieszkała na danym terenie, zorganizowana w terytorialny związek samorządowy.
Tworzy lokalna społeczność zamieszkała na danym terenie, zorganizowana w terytorialny związek samorządowy.
Jednostki samorządu terytorialnego:
Nie mogą być stronami sporów rozstrzyganych przez sądy powszechne, ponieważ nie posiadają własnego majątku.
Należą do kategorii jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną.
Posiadają osobowość prawną w aspekcie publicznoprawnym i prywatnoprawnym.
Posiadają osobowość prawną w aspekcie publicznoprawnym i prywatnoprawnym.
Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego:
W związku z przyjęciem zasady decentralizacji władzy publicznej nie podlega ograniczeniom.
Posiada granice wyznaczone przez przepisy ustaw, w tym ustawy zasadniczej.
Jest tożsama z suwerennością.
Posiada granice wyznaczone przez przepisy ustaw, w tym ustawy zasadniczej.
Statut jednostki samorządu terytorialnego:
Nie może zawierać rozwiązań niezgodnych z przepisami ustaw ustrojowych.
Nie jest aktem prawa miejscowego, ponieważ reguluje wyłącznie kwestie ustrojowe.
Może określać prawa i obowiązki członków wspólnoty samorządowej.
Nie może zawierać rozwiązań niezgodnych z przepisami ustaw ustrojowych.
Cechą modelu samorządu terytorialnego w Polsce nie jest:
Ograniczenie nadzoru nad kryterium legalności i celowości.
Jednolitość rozwiązań.
Trójstopniowość w znaczeniu hierarchicznego podporządkowania.
Ograniczenie nadzoru nad kryterium legalności i celowości.
Organem wyższego stopnia w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego jest:
Samorządowe kolegium odwoławcze.
Samorządowe kolegium odwoławcze, ale tylko w zakresie zadań zleconych.
Samorządowe kolegium odwoławcze w zakresie zadań własnych, wojewoda w zakresie zadań zleconych
Samorządowe kolegium odwoławcze.
Zadania własne to:
Zadania z zakresu administracji rządowej wykonane przez jednostki samorządu terytorialne z mocy ustawy.
Zadania jednostek samorządu terytorialnego, które nie mają charakteru lokalnego.
Zadania których sposób wykonywania jest określony przez organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego.
Zadania których sposób wykonywania jest określony przez organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego.
Gmina może, na podstawie porozumienia powierzyć wykonywanie swoich zadań:
Innym jednostkom samorządu lokalnego.
Województwu, na obszarze, którego znajduje się jej terytorium, a także innej gminie w ramach porozumienia międzygminnego.
Tylko innej gminie w ramach porozumienia międzygminnego.
Tylko innej gminie w ramach porozumienia międzygminnego.
Zgodnie z ustawową o samorządzie gminnym, zadania o charakterze użyteczności publicznej to:
Zadania powierzone mające na celu bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zadania własne, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zadania własne, które mogą być wykonywane wyłącznie poza sferą działalności gospodarczej gminy.
Zadania własne, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest:
Zawarcie przez gminę umowy z organizacją porządkową w celu realizacji zadania publicznego w sferze pożytku publicznego.
Wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Zawarcie umowy podmiotu publicznego z przedsiębiorcą celem realizacji zakupu usług.
Wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Przedmiotem wyłącznie referendum gminnego może być:
Odwołanie organu wykonawczego.
Rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego przed upływem jego kadencji.
Samo opodatkowanie się lokalnych przedsiębiorców na cele publiczne.
Odwołanie organu wykonawczego.
Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym, referendum jest ważne jeżeli:
Wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania a za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
Wzięła w nim udział co najmniej połowa uprawnionych do głosowania, a jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż 30% ważnie oddanych głosów.
Wzięło w nim udział co najmniej 50% uprawnionych do głosowania a za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
Wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania a za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
Z inicjatywą przeprowadzania referendum w sprawie uwożenia, połączenia, podziału lub zniesienia gminy lub ustalenia jej granic może wstąpić wyłącznie:
Grupa 10 uprawnionych obywateli.
Grupa 5 uprawionych obywateli.
Grupa 15 uprawnionych obywateli.
Grupa 15 uprawnionych obywateli.
Inicjatorem referendum lokalnego może być:
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.
Organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania nie jest obszar danej jednostki samorządu terytorialnego.
Statutowa struktura terenowa partii politycznej działającej w danej jednostce.
Statutowa struktura terenowa partii politycznej działającej w danej jednostce.
Jawność działania rady gminy:
Obejmuje prawo wstępu na sesje rady gminy.
Obejmuje prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach komisji rady gminy.
Może być ograniczona w drodze ustaw, jak również w drodze przepisów prawa miejscowego, jeżeli wymaga tego dobro społeczności lokalnej.
Obejmuje prawo wstępu na sesje rady gminy.
Radny rady gminy.
Ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i jest związany instrukcjami wyborców.
Ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i nie jest związany instrukcjami wyborców.
Nie ma obowiązku składania oświadczenia majątkowego.
Ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i nie jest związany instrukcjami wyborców.
Nadzwyczajna sesja rady gminy:
Jest zwoływana na wniosek wójta (burmistrza prezydenta) lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
Jest zwołana w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.
Jest zwołana na wniosek (Burmistrza, prezydenta) lub przewodniczącego rady.
Jest zwoływana na wniosek wójta (burmistrza prezydenta) lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
Tymczasowe aresztowanie wójta skutkuje:
Przejęciem zadań i kompetencji wójta przez zastępcę wójta ma w gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę, przez pierwszego zastępcę.
Przejęciem zadań i kompetencji wójta przez osobę wyznaczoną przez prezesa rady ministrów.
Wygaśnięciem mandatu wójta.
Przejęciem zadań i kompetencji wójta przez zastępcę wójta ma w gminach, w których powołano więcej niż jednego zastępcę, przez pierwszego zastępcę.
Pozytywna metoda określenia statusu jednostki pomocniczej gminy:
Traktuje jednostkę pomocniczą jako organ gminny.
Traktuje jednostkę pomocniczą jako Osobę prawną.
Traktuje jednostkę pomocniczą wyłącznie jako wewnętrzną jednostkę podziału terytorialnego.
Traktuje jednostkę pomocniczą wyłącznie jako wewnętrzną jednostkę podziału terytorialnego.
W dzielnicy (osiedlu) ustawa o samorządzie gminnym przewiduje następujące organy:
Zebranie wiejskie mieszkańców i zarząd.
Rada i zarząd.
Ogólną .... Mieszkańców, jeżeli statut osiedla tak stanowi i zarząd...
Rada i zarząd.

Powiązane tematy

Inne tryby