Pytania i odpowiedzi

metodologia

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań: 66 Rozwiązywany: 3851 razy
Pytanie 1
stopień w jakim materiał testowy jest reprezentatywny dla badanej cechy. Np. test wiadomości szkolnych powinien równomiernie dotyczyć wszystkich zagadnień omawianych w ramach danego przedmiotu.
trafność treściowa
Pytanie 2
stopień w jakim wyniki badań testem pokrywają się z oczekiwaniami teoretycznymi
trafność teoretyczna
Pytanie 3
test powinien przewidywać kryterium aktualne (np. testy psychoorganiczne, badające występowanie uszkodzeń mózgu)
trafność diagnostyczna
Pytanie 4
zadaniem testu jest przewidywanie zachowań lub osiągnięć w przyszłości (np. ukończenia szkoły)
trafność prognostyczna
Pytanie 5
test robi na badanym wrażenie zgodne z oczekiwaniami badacza
trafność fasadowa
Pytanie 6
zjawisko, o którego wystąpieniu chcemy wnioskować. Może ono być zarówno obserwowalne jak i nieobserwowalne, od czego zależy dobór właściwego wskaźnika
indicatum
Pytanie 7
wskaźnik mierzący i pozwalający na analizę czasów reakcji
wskaźnik chronometryczny
Pytanie 8
wariancja wewnątrzgrupowa, nie zostaje wyjaśniona
wariancja błędu
Pytanie 9
prawdopodobieństwo tego, że uzyskany efekt (różnica) jest dziełem przypadku (alfa=0.05)
poziom istotności
Pytanie 10
badanie podczas którego badacz nie manipuluje zmienną niezależną, może orzekać tylko o współwystępowaniu zmiennej X i Y
badanie korelacyjne
Pytanie 11
badanie w którym zmienna niezależna jest nietrwałym, losowym, niezależnym od badacza zdarzeniem - badacz wykorzystuje to zdarzenie, chociaż sam go nie wywołał ani nie wybrał. Nie ma manipulacji, trzeba ostrożnie orzekać o wpływie
badanie quasi-eksperymentalne
Pytanie 12
badanie gdzie badacz ma pełną kontrolę nad zmienną niezależną i nią manipuluje. Kontrolowane są zmienne niezależne uboczne - niemanipulowane. Pomiar zmiennej zależnej.
badanie eksperymentalne
Pytanie 13
badacz przypisuje działaniu zmiennej eksperymentalnej wywołanie zjawiska, którego źródło leży gdzie indziej. (błąd trafności wewnętrznej)
artefakt
Pytanie 14
badanie ma na celu wyjaśnienie przyczyn zjawisk, które już zaszły. (przyczyny raka mózgu u osób już chorych)
ex post facto
Pytanie 15
świat stanów fizycznych i zjawisk empirycznych
świat pierwszy
Pytanie 16
świat spostrzeżeń subiektywnych i psychicznych
świat drugi
Pytanie 17
świat intersubiektywny, za jego pomocą się porozumiewamy
świat trzeci
Pytanie 18
Nauka jest elementem tego świata
świat trzeci
Pytanie 19
wyszukanie maksymalnej ilości różnic pomiędzy grupę eksperymentalną od kontrolnej (czym różnią się osoby z zaburzeniami psychicznymi od zdrowych?)
epf wariant eksploracyjny
Pytanie 20
sformuowanie szczegółowych hipotez dotyczących zależności (czy występowanie zaburzeń psychicznych jest zależne od poziomu satysfakcji z relacji rodzinnych?)
epf wariant konfirmacyjny

Powiązane tematy