Pytania i odpowiedzi

Renesans we Włoszech

Pytanie 1
połącz
loggia
+
otwory króżganek tworzone przez szereg arkad
arkada
+
półkoliste łuki wsparte kolumnami
portyk
+
szereg kolumn zwieńczonych belkowaniem i trójkątnym przyczłókiem
lunety
+
małe odcinki sklepienia przecinające się z górnym sklepieniem pod katem prostym . Mogły sie tam mieścić okna lub malowidła
sklepienie zwierciadlane
+
kolebka zcięta od góry płaską płaszczyzną
skrzyńce
+
kasetony na sklepieniu
balaski
+
element char. dla balkonów , mają ksztalt dwóch dzbanów , pojedynczy dzban to lalka
kształtowanie murów zewnetrznych
+
budowano mur z cegły , potem okładano płytkami kamiennymi poddawanymi specjalnej obróbce . płyty kamienne układały się w linie lub w duże prostokąty jest to boniowanie
rustyka
+
świadome nie wygładzanie kamienia
rustyka diamentowa
+
świadomie niewygładzony kamień przypominający cięty diament
sqraffagio
+
nakładanie na siebie kilku warstw barwnego tynku , następnie wg. pewnego wzoru wyskrobywano warstwy niższe , głębsze ukazując efekt delikatnego reliefu
fresk
+
nakładanie farby na mokry tynk
gzyms
+
dekoracja nad oknem
Pytanie 2
połącz
arabeska
+
ornament złozony z elementów geometrycznych i wici roślinnych , symetryczny uporządkowany lekki
attyka
+
kamienna pozioma ścianka nad gzymsem.zasłania ona dach , często bogato zdobiona
tympanon
+
czasem trójkatne nad oknem
groteska
+
arabeska + postać ludzka lub zwierzęca
kandelabry
+
jeśli kompozycja jest w pionie , może mieć char. arabeski
panoplia
+
ornament złożony z elementów zbrojenia
pałac miejski
+
typ budowli który wykształcił się we Włoszech we Florencji . jest to budowla na planie prostokąta . zwarta zamknieta z wewnętrznym przeważnie arkadowym dziedzińcem , kilku kondygnacyjne , najcześciej 3 , zakończone płaskim dachem , bryłe wieńczy masywny gzyms
piano mobile
+
pomieszczenie reprezentacyjne na drugiej kondygnacji
amfiliadowe ułożenie pomieszczeń wokół dziedzinca
+
z każdego pomieszczenia mozna było wyjść do krózganków
wille podmiejskie
+
niewielkie luksusowe pałacyki otoczone ogrodami przeważnie jednopietrowe czy parterowe , na planie prostokata , kwadratu , krzyza grec . Przewaga układów horyzontalnyh , bryły doskonale zharmonizowane z otoczeniem
Pytanie 3
koncepcja mista idealnego
+
projekty na planach centralnych , najcześciej w środku głowny rynek z katedrą ratuszem , ze środka wychodziły ulice z zabudową , te plany to najcześciej wielokaty lub kwiazdy np. Palmanowa
:)
+
:)
Pytanie 4
Filippo Brunelleschi XV w. autor kopuły katedry Florenckiej pod wezwaniem Santa Maria del Fiore w 1420r. (data poczatku renesansu w arch)
budowa kopóły rozpoczyna się gdy gotowy był będen
buduje bez tymczasowego wewnętrznego szkieletu
widać nawiązanie do gotyku
między dwoma czaszami jest korytarz którym mozna wejsć na latarnie , punkt widokowy
miedzy dwoma warstwami kopóły ukryto żebra
Pytanie 5
Filippo Brunolleschi
przytuek dla obuszczonych dzieci tzw. spedale degli innocenti / szpital niewiniatek
+
budynek o wydłużonym horyzontalnym planie otwierający się na zewnątrz argadowa loggią wspartą na kolumnach . Całosć podwyzszona , uwysmuklona kilkustopniowym podestem . kapitele kolumn kompozytowe , całosć lekka wdzięczna harmonijna , dosko. rónowaga między podpora a podstawą pierwsze renesansowe podpory pierwszy taki budynek , wywiera wielki wpływ na przyszłośc arch
kapilca pazzich
+
ufundowana przez Andrzeja Pazzi ( ważny mecenas sztuki ) dobudowana do kość ś krzyza we Florencji / santa croce . kaplica na planie prostokata , kwadratowe prezbiterium i kolumnową arkadowa loggią wejściową . W efekcie nawiazuje do arch bizantyjskiej 6 kolumn w fasadzie głównej z których środkowe utzrymuja półkolista arkadę . kopuła niewidoczna, osłonieta dachem pod spodem belki , byc może nie jest dokonczona . wnętrze chłodne racjonalistyczne
kościół we Florencji San Lorenzo
+
wybudowany już po śmierci Brunolessiego , nawiązanie do bazyli wczesnochrześcijańskich . Z jego czasów pochodzi stara zakrystia n aplanie kwadratu nakryta kopuła
kość. Santo Spirito we Florencji
+
plan krzyza łac. wpływy wczesnochrześć. bazylik , wszystko starannie obliczone i wykreslone . Nawa główna małe kwadraty są połowa duzych , nisze ołtarzowe są połowa małych kwadratów . na przecięciu nawy z transeptem kopuła, pod kopuła ołtarz
Pytanie 6
pałac medyceuszy we florencji / palazzo Medici-Ricetti - Michaello di Bartolomeo
+
najważniejsze dzieło artysty , na planie prostokata , trójkondygnacyjny wewnetrzny prostokatny dziedziniec , każda kondygnacja innej wys. najwyzszy parter char. obronny pokryty rustyką , nakryty płaskim dachem posiada wyraźnie wych. na zewnatrz gzyms niecom przytłacza bryłę . Budowla jest wzorem dla kolejnych pałaców
Leo Battista Alberti kosć. Franciszkanów w Rimini przebudowany dla księcia Zygmunta Mallatestyna na świątynię grobową dla rodu Malatestów tzw. tempio Malatestiano
+
kość na planie podłuznym od wsch. dobudowywuje do prostokatnego korpusu nawowego cześc na planie koła nakrytą spłaszczona kopułą co nawiązuje do rzymskiego panteonu od boku arkady wsparte na filarach w nich nisze na sarkofagi, widoczne nawiazanie do arcg rzymskiej , antyku , brak ozdobności i ornamentyki
palazzo Rucellai we florencji Leo Battista Alberti zaprojektowany dla bogatego kupca Jana Ruccellai
+
trójkondygnacyjny , kondygnacje tej samej wys. Architekt wprowadza nowy rodzaj podziału fasady . Każde piętro podzielone pilastrami przy czym na każdej kondygnacji sa to pilastry w innym porządku . od dołu dorycki joński koryncki co nawiazuje do rzymskiego koloseum ( spiętrzenie porządków superpozycja porządków ) natomiast podziąły poziome są za pomocą gzymsów kordonowych ( międzypiętrowych) oraz gzymsu wieńczącego zgodnie z florencką tradycją parter otacza kamienna ława . parter ma char obronny
Fasada kość santa maria Novela we Florenleo battista alberticji
+
kościół wcześniejszy gotycki . Architekt musiał uwzględnic znajdujące się w fasadzie portale , nisze na sarkofagi i koliste okno . Projektuje fasadę bezwierzową dwukondygnacyjną o różnej szer. pięter cześć dolna szersza , ma szerokość całego koscioła , górna jest węższa ma szer. nawy głównej . dolna z górną została połączona za pomocą wolut zasłaniajacy dachy naw bocznych kondygnacja dolna zakończona belkowaniem i pozioma attyką jest wyższa niz kondygnacja górna . Cała fasada wykonana techniką inkrustacji , wypełniona kamieniami co nawiazuje do kość san miniato al monte we florencji . Do tej fasady nawiązże fasada barokowego kość il dżesu w Rzymie
palazzo pitti Florencja leo battista alberti
+
w późniejszym czasie pałac został rozbudowany i poszerzony początkowo okna pałacu zakończone były łukiem półkolistym . cała fasada pokryta jest silną rystyką. pałac nawiazuj do rzymskich akweduktóe autorstwo architekta nie jest pewne w 100 %
Pytanie 7
połącz chronologie
protorenesans
+
XII / XIII - XIV w.
renesans wczesny
+
XV
renesans dojrzały
+
I ćwierć XVI- 1527
renesans późny / manieryzm
+
po 1527- XVI
Pytanie 8
Wybiesz dzieło i autora
Filippo Brunelleschi kopuła katedry Santa Maria Dell Fiore we Florencji
Picture 7
Pytanie 9
dzieło i autor
Filippo Brunelleschi szpital niewiniątek (ospedale degli innocenti)
Picture 8
Pytanie 10
dzieło autor
Filippo Brunelleschi kaplica pazzich
Picture 9
Pytanie 11
autor dzieło
Filippo Brunelleschi San Lorenzo
Picture 10
Pytanie 12
dzieło autor
Filippo Brunelleschi Santo Spirito
Picture 11
Pytanie 13
autor dzieło
Michaelozzo di Bartolomeo palazzo Medici Riccardi palac medyceuszy
Picture 12
Pytanie 14
autor i dzieło
Leo Battista Alberti przebudowa kościoła Franciszkanów w Rimini Tempio Malatestiano
Picture 13
Pytanie 15
autor dzieło
Leo Battista Alberti palazzo Rucellai
Picture 14