Fiszki

Kierunki współczesnej psychologii

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 12 Rozwiązywany: 2690 razy
"zachowanie jest motywowane przez siły wewnętrzne, przyczyną działań są wrodzone instynkty, biologiczne popędy oraz usiłowania zmierzające do rozwiązania konfliktów miedzy potrzebami osobistymi a wymaganiami społeczeństwa"
psychodynamiczny
wiedeński lekarz, opracował psychodynamiczne zasady motywacji, w jego teorii osobę ludzką rozpatruje się jako naciskaną i pociaganą w skomplikowanej sieci oddziaływań wewnętrznych.
Sigmund Freud
"wpływ poszczególnych bodźców środowiskowych na określone zachowania."
behawiorystyczny
pionier kierunku behawiorystycznego, sądził, że badania psychologiczne powinny poszukiwać praw rządzących obserwowalnym zachowaniem organizmów należących do różnych gatunków.
John Watson
rozszerzył poglady Watsona na konsekwencje zachowań
Burrhus Frederic Skinner
Kierunek, który pojawił się w latach 50. XX w, zgodnie z nim ludzie SA istotami aktywnymi, dobrymi z natury i mającymi zdolność dokonywania wyborów.
humanistyczny
Przedstawiciel kierunku humanistycznego, kładł nacisk na naturalną skłonność jednostki do rozwoju i zdrowia psychicznego
Carl Rogers
utworzył termin samorealizacja, na określenie dążenia do jak najpełniejszego rozwoju swych potencjalnych możliwości.
Abraham Maslow
Kierunek, którego przedmiotem zainteresowania jest myśl ludzka i wszelkie procesy związane z gromadzeniem wiedzy – uwaga, myślenie, zapamiętywanie i rozumienie. Ludzie działają, ponieważ myślą
poznawczy
Kierunek, który szuka przyczyn zachowania w działaniu genów, mózgu, układu nerwowego i układu wydzielania wewnętrznego. Zjawiska biologiczne i społeczne można wyjaśniać w kategoriach procesów biochemicznych.
biologiczny
Kierunek, wg którego zdolności umysłowe człowieka ewoluowały w ciągu milionów lat, służąc konkretnym celom przystosowawczym.
ewolucjonistyczny
Kierunek, który próbuje ustalić, czy teorie opracowywane przez badaczy stosuje się do wszystkich ludzi, czy tylko do bardziej ograniczonych, specyficznych populacji.
Społeczno-kulturowy