Zebrane nasiona z drzew matecznych (III część KRLMP) mogą być wykorzystane do produkcji LMR w celu:
zakładania plantacyjnej uprawy nasiennej
zakładania plantacji nasiennej
zakładania upraw pochodnych
zakładania plantacyjnej uprawy nasiennej
Krajowy Rejestr Leśnego Materiału Podstawowego prowadzony jest przez:
Biuro Nasiennictwa Leśnego
Ministerstwo Środowiska
Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych
Ministerstwo Środowiska
Tworzenie Leśnego Materiału Podstawowego przeznaczonego do produkcji Leśnego Materiału Rozmnożeniowego stanowiącego Źródło Nasion jest możliwe dla gatunków:
Jesienne poszukiwania szkodników pierwotnych sosny metodą "10 powierzchni próbnych" prowadzi się w d-stanach sosnowych lub wielogatunkowych z przewagą sosny w wieku:
powyżej 30 lat
powyżej 40 lat
powyżej 20 lat
powyżej 20 lat
Podstawowym źródłem informacji o zagrożeniach lasy, wymagających rozpoznania (diagnozy) jest:
kwestionariusz występowania i zwalczania chorób drzew leśnych (formularz nr 4 IOL)
kwestionariusz występowania i zwalczania szkodników leśnych (formularz nr 3 IOL)
karta sygnalizacyjna (formularz nr 1 IOL)
karta sygnalizacyjna (formularz nr 1 IOL)
W drzewostanach iglastych i liściastych korowanie pniaków jest:
dopuszczalne w sytuacji narastania zagrożenia ze strony szkodliwych owadów i grzybów szczególnie w drzewostanach iglastych
dozwolone
bezwzględnie zabronione
dopuszczalne w sytuacji narastania zagrożenia ze strony szkodliwych owadów i grzybów szczególnie w drzewostanach iglastych
Szacunkową ocenę rozmiaru szkód wyrządzanych przez ssaki wykonuje leśniczy raz w roku, w okresie:
kwiecień-maj
czerwiec-lipiec
sierpień-wrzesień
kwiecień-maj
Rezerwat przyrody ustanawia:
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Wojewoda
Minister Środowiska
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Na terenie zarządzanym przez PGL Lasy Państwowe, na którym znajduje się obszar "NATURA 2000", zadania w zakresie ochrony przyrody wykonuje:
Nadleśniczy
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Dyrektor Parku Krajobrazowego
Nadleśniczy
W okresie występowania dużego zagrożenia pożarowego okresowy zakaz wstępu do lasu stanowiącego własność Skarbu Państwa wprowadza:
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych
Dyrektor RDLP
Nadleśniczy
Nadleśniczy
Instrukcja Ochrony Przeciwpożarowej Lasu określa:
cztery kategorie zagrożenia pożarowego lasu
pięć kategorii zagrożenia pożarowego lasu
trzy kategorie zagrożenia pożarowego lasu
trzy kategorie zagrożenia pożarowego lasu
W realizacji zadań ochrony przeciwpożarowej można wyodrębnić w ciągu roku trzy okresy: okres przygotowawczy, okres akcji bezpośredniej i okres prac uzupełniających. W jakim czasie rozpoczyna się i kończy okres akcji bezpośredniej:
od1 IV do 31 XI
od 1 II do 31 IX
od 1 III do 31 X
od 1 III do 31 X
W strefach ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt objętych ochroną gatunkową wycinanie drzew i krzewów:
jest zabronione, z wyjątkiem miejsc wyznaczonych przez wojewódzkiego konserwatora przyrody
bez zezwolenia regionalnego dyrektora ochrony środowiska jest zabronione
jest zabronione
jest zabronione
Gatunki roślin objętych ochroną ścisłą to między innymi:
Stopień zagrożenia pożarowego lasu (SZPL) ustala się:
dla każdego nadleśnictwa w planie ochrony przeciwpożarowej
dla strefy prognostycznej
dla każdego nadleśnictwa w planie urządzenia lasu
dla każdego nadleśnictwa w planie urządzenia lasu
Podstawowe punkty alarmowo-dyspozycyjne (PAD) organizuje się:
w biurach wszystkich nadleśnictw
w biurach nadleśnictw I i II kategorii zagrożenia przeciwpożarowego a w biurach nadleśnictw III kategorii zagrożenia pożarowego, jeśli zachodzi taka potrzeba
w biurach wszystkich nadleśnictw a w nadleśnictwach I kategorii zagrożenia pożarowego, dodatkowo w punktach stałej obserwacji naziemnej
w biurach nadleśnictw I i II kategorii zagrożenia przeciwpożarowego a w biurach nadleśnictw III kategorii zagrożenia pożarowego, jeśli zachodzi taka potrzeba
Plan urządzania lasu powinien zawierać:
opis lasów i gruntów, analizę gospodarki ubiegłego okresu, określenie zadań na następny okres gospodarczy, program ochrony przyrody
opis lasów i gruntów, analizę gospodarki ubiegłego okresu, określenie zadań w zakresie pielęgnowania lasu, program ochrony przyrody
opis lasów i gruntów, analizę gospodarki ubiegłego okresu, określenie zadań na następny okres gospodarczy, program ochrony przyrody oraz prognozę oddziaływania planu na środowisko
opis lasów i gruntów, analizę gospodarki ubiegłego okresu, określenie zadań na następny okres gospodarczy, program ochrony przyrody oraz prognozę oddziaływania planu na środowisko
Plan urządzenia lasu dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa zatwierdza:
wojewoda
minister właściwy do spraw środowiska
nadleśniczy
minister właściwy do spraw środowiska
Zadaniem urządzania lasu jest:
sporządzenie planów zadań ochronnych dla rezerwatów
rozpoznanie funkcji lasu w powiązaniu z zagospodarowaniem przestrzennym
organizacja przebiegu produkcji w gospodarstwie leśnym oraz opracowanie takich jej form, które zapewniają ciągłość i użyteczność społeczną lasów
organizacja przebiegu produkcji w gospodarstwie leśnym oraz opracowanie takich jej form, które zapewniają ciągłość i użyteczność społeczną lasów
Instrukcja Urządzania Lasu jest:
aktem normalizacji wewnętrznej w Lasach Państwowych porządkującym zakres, formę i sposoby technicznego wykonania dokumentacji do projektu planu urządzenia lasu zgodnie z przepisami ustaw i rozporządzeń wydanych na mocy tych ustaw
żadna z powyższych
aktem normalizacji wewnętrznej w Lasach Państwowych porządkującym zakres, formę i sposoby technicznego wykonania dokumentacji do projektu planu urządzenia lasu zgodnie z przepisami ustaw i rozporządzeń wydanych na mocy tych ustaw oraz odpowiednich zarządzeń Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawach gospodarki leśnej
aktem normalizacji wewnętrznej w Lasach Państwowych porządkującym zakres, formę i sposoby technicznego wykonania dokumentacji do projektu planu urządzenia lasu zgodnie z przepisami ustaw i rozporządzeń wydanych na mocy tych ustaw oraz odpowiednich zarządzeń Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawach gospodarki leśnej