Fiszki
Klasa 5, dział 1 - Biologia nauka o życiu
Test w formie fiszek Sprawdzian / kartkówka ze znajomości działu "Biologia nauka o życiu" z podręcznika Puls Życia, Nowa Era.
Ilość pytań: 21
Rozwiązywany: 214303 razy
Podstawowym elementem budowy wszystkich organizmów żywych jest:
Termin "biologia" wywodzi się z języka:
egipskiego
aramejskiego
francuskiego
greckiego
W procesie oddychania tlenowego organizm produkuje:
tlenek azotu
tlenek siarki
tlenek węgla
dwutlenek węgla
Która z wymienionych czynności nie jest zaliczana do czynności życiowych organizmów?
obrona terytorium
oddychanie
wzrost
rozmnażanie
odżywianie
Połącz w pary termin z definicją
grupa komórek o podobnej budowie
zestaw doświadczalny, w którym nie zmieniamy żadnego czynnika
jedna z możliwych odpowiedzi na pytanie postawione w problemie badawczym
tkanka
próba kontrolna
hipoteza
grupa komórek o podobnej budowie
tkanka
zestaw doświadczalny, w którym nie zmieniamy żadnego czynnika
próba kontrolna
jedna z możliwych odpowiedzi na pytanie postawione w problemie badawczym
hipoteza
Zbiór wyspecjalizowanych grup komórek przeznaczonych do pełnienia określonych funkcji to:
Uszereguj organizację budowy żywego organizmu zwierzęcego zaczynając od najbardziej podstawowego:
narząd
komórka
układ
organizm
tkanka
Podstawowym i najstarszym źródłem wiedzy biologicznej dla człowieka jest:
Zestaw, w którym podczas doświadczenia zmieniamy wybrany czynnik nazywamy:
próbą badawczą
próbą kontrolną
Połącz w pary termin z definicją
zoologia
botanika
ekologia
anatomia
fizjologia
nauka o zwierzętach
nauka o roślinach
nauka o zależnościach pomiędzy organizmami a środowiskiem
nauka o budowie wewnętrznej organizmów
nauka o czynnościach życiowych organizmów
zoologia
nauka o zwierzętach
botanika
nauka o roślinach
ekologia
nauka o zależnościach pomiędzy organizmami a środowiskiem
anatomia
nauka o budowie wewnętrznej organizmów
fizjologia
nauka o czynnościach życiowych organizmów
Która z cech istoty żywej polega na usuwaniu z organizmu szkodliwych produktów, które powstają w komórkach?
odżywianie
oddychanie
wydalanie
rozmnażanie
Uszereguj kolejno etapy metody naukowej:
postawienie hipotezy
obserwacja
zaplanowanie i przeprowadzenie doświadczenia
sformułowanie problemu badawczego
sformułowanie wniosku
analiza wyników
2
sformułowanie problemu badawczego
4
zaplanowanie i przeprowadzenie doświadczenia
W jakiej części mikroskopu umieszczamy preparat?
na stoliku
w tubusie
w rewolwerze
na półce
Zaznacz przedmioty potrzebne do przygotowania preparatu mikroskopowego:
śruba mikrometryczna
pęseta
zakraplacz
okular
igła preparacyjna
pęseta
zakraplacz
igła preparacyjna
Obserwacje mikroskopowe rozpoczynamy od
największego powiększenia
najmniejszego powiększenia
najmniejszego powiększenia
Który z mikroskopów pozwala na większe powiększenia obrazu?
mikroskop elektronowy
mikroskop optyczny
Mikroskopy elektronowe pozwalają obserwować obiekty wielkości atomów.
Jeśli powiększenie okularu wynosi (x 5) a powiększenie obiektywu (x 30) to uzyskane powiększenie obrazu wyniesie:
Aby obliczyć powiększenie mikroskopu należy pomnożyć wartość powiększenia okularu przez wartość powiększenia obiektywu.
Który z mikroskopów pozwala na uzyskanie obrazu 3D?
mikroskop optyczny
mikroskop elektronowy
żaden
Co jest podstawowym, najmniejszym elementem budowy każdego organizmu żywego?
komórka
Zaznacz zdania prawdziwe.
1. Drożdże są organizmami jednokomórkowymi.
2. Składniki pokarmowe są przez organizmy żywe wykorzystywane wyłącznie jako źródło energii.
3. Wszystkie organizmy rozmnażają się płciowo.
1. Drożdże są organizmami jednokomórkowymi.
Odpowiednikiem układu w budowie zwierząt jest roślinny: