Fiszki

metodologia

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 66 Rozwiązywany: 3836 razy
stopień w jakim materiał testowy jest reprezentatywny dla badanej cechy. Np. test wiadomości szkolnych powinien równomiernie dotyczyć wszystkich zagadnień omawianych w ramach danego przedmiotu.
trafność treściowa
stopień w jakim wyniki badań testem pokrywają się z oczekiwaniami teoretycznymi
trafność teoretyczna
test powinien przewidywać kryterium aktualne (np. testy psychoorganiczne, badające występowanie uszkodzeń mózgu)
trafność diagnostyczna
zadaniem testu jest przewidywanie zachowań lub osiągnięć w przyszłości (np. ukończenia szkoły)
trafność prognostyczna
test robi na badanym wrażenie zgodne z oczekiwaniami badacza
trafność fasadowa
zjawisko, o którego wystąpieniu chcemy wnioskować. Może ono być zarówno obserwowalne jak i nieobserwowalne, od czego zależy dobór właściwego wskaźnika
indicatum
wskaźnik mierzący i pozwalający na analizę czasów reakcji
wskaźnik chronometryczny
wariancja wewnątrzgrupowa, nie zostaje wyjaśniona
wariancja błędu
prawdopodobieństwo tego, że uzyskany efekt (różnica) jest dziełem przypadku (alfa=0.05)
poziom istotności
badanie podczas którego badacz nie manipuluje zmienną niezależną, może orzekać tylko o współwystępowaniu zmiennej X i Y
badanie korelacyjne
badanie w którym zmienna niezależna jest nietrwałym, losowym, niezależnym od badacza zdarzeniem - badacz wykorzystuje to zdarzenie, chociaż sam go nie wywołał ani nie wybrał. Nie ma manipulacji, trzeba ostrożnie orzekać o wpływie
badanie quasi-eksperymentalne
badanie gdzie badacz ma pełną kontrolę nad zmienną niezależną i nią manipuluje. Kontrolowane są zmienne niezależne uboczne - niemanipulowane. Pomiar zmiennej zależnej.
badanie eksperymentalne
badacz przypisuje działaniu zmiennej eksperymentalnej wywołanie zjawiska, którego źródło leży gdzie indziej. (błąd trafności wewnętrznej)
artefakt
badanie ma na celu wyjaśnienie przyczyn zjawisk, które już zaszły. (przyczyny raka mózgu u osób już chorych)
ex post facto
świat stanów fizycznych i zjawisk empirycznych
świat pierwszy
świat spostrzeżeń subiektywnych i psychicznych
świat drugi
świat intersubiektywny, za jego pomocą się porozumiewamy
świat trzeci
Nauka jest elementem tego świata
świat trzeci
wyszukanie maksymalnej ilości różnic pomiędzy grupę eksperymentalną od kontrolnej (czym różnią się osoby z zaburzeniami psychicznymi od zdrowych?)
epf wariant eksploracyjny
sformuowanie szczegółowych hipotez dotyczących zależności (czy występowanie zaburzeń psychicznych jest zależne od poziomu satysfakcji z relacji rodzinnych?)
epf wariant konfirmacyjny

Powiązane tematy

Inne tryby