Fiszki

Innowacyjność i przedsiębiorczość

Test w formie fiszek Test z innowacyjności i przedsiębiorczości.
Ilość pytań: 23 Rozwiązywany: 1907 razy
Uszereguj koncepcje przedsiębiorcy w teorii przedsiębiorczości
1
osoba ponosząca ryzyko związane z niepewnością
2
osoba dostarczająca kapitał
3
innowator
4
osoba podejmująca decyzje
5
lider przemysłu
6
menadżer/ nadzorca
7
organizator i koordynator zasobów ekonomicznych
8
właściciel przedsiębiorstwa
9
osoba zatrudniająca czynniki produkcji
10
dostawa/kontraktor
11
arbiter
12
osoba dokonująca wyboru alternatywnych zastosowań różnych zasobów
Współczesne ujęcie przedsiębiorcy
1
osoba energiczna
2
osoba maksymalizująca okazje
3
osoba podejmująca inicjatywnę
4
osoba odmiennie definiowana przez ekonomistów, psychologów
5
intraprzedsiębiorca
Przedsiębiorca:
we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą
podejmuje wszelkie ryzykow związane z założeniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa
za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej
osoba fizyczna, prawna lub spółka prawa handlowego
we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą
podejmuje wszelkie ryzykow związane z założeniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa
za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej
osoba fizyczna, prawna lub spółka prawa handlowego
Klasyfikacja przedsiębiorstw na: improwizatorów, rewizjonistów, kontynuatorów i powracających to klasyfikacja wg:
K. Vesper
R. Scase i R. Goffe
R. Hornaday
A. Gibb i R. Ritchie
A. Gibb i R. Ritchie
Klasyfikacja przedsiębiorstw na: samozatrudniających się; drobni przedsiębiorcy, właściciele-kontrolujący, właściciele- dyrektorzy
wprowadzona została przez R. Scase i R. Goffe
wprowadzona została przez R. Hornaday
wprowadzona została przez K. Vesper
wprowadzona została przez A. Gibb i R. Ritchie
Kryterium podziału to zarządzanie i współpraca przedsiębiorcy z innymi pracownikami
wprowadzona została przez R. Scase i R. Goffe
Kryterium podziału to zarządzanie i współpraca przedsiębiorcy z innymi pracownikami
rzemieślnicy, promotorzy, profesjonalni menadżerowie:
to klasyfikacja przedsiębiorców wg K. Vesper
to klasyfikacja przedsiębiorców wg R. Scase i R. Goffe
to klasyfikacja w sferze drobnej przedsiębiorczości
to klasyfikacja przedsiębiorców wg R. Hornaday
to klasyfikacja przedsiębiorców wg A. Gibb i R. Ritchie
to klasyfikacja w sferze drobnej przedsiębiorczości
to klasyfikacja przedsiębiorców wg R. Hornaday
Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności przedsiębiorców podzielił:
K. Vesper
Połącz klasyfikację przedsiębiorców z jej autorem
A. Gibb, R. Ritchie
Ze względu na wiek, model rozwoju społecznego
R. Scase, R. Goffee
kryterium zarządzania i wspópraca przedsiębiorcy z innymi pracownikami
R. Hornaday
sfera drobnej przedsiębiorczości
K. Vesper
Specyfika prowadzonej działalności
K. Vesper podzielił przedsiębiorców na
1
samozatrudnieni idywidualiści
2
budowczniczowie
3
wynalazcy
4
powielacze wzorów
5
ekonomiści dużej skali
6
akwizytorzy
7
specjaliści od kupna- sprzedaży
8
spekulanci
9
przedsiębiorcy wewnętrzni
Przedsiębiorca:
przenosi zasoby ekonomiczne z obszaru niższej na obszar wyższej wydajności i wyższego uzysku
J. B, Say ok. 1800
zawsze poszukuje zmian, odpowiada na nie, wykorzystuje je jako swoją szansę
Peter Drucker XXw
człowiek aktywny, który posiada zdolność inspirowania innych do działania i nie akceptuje sytuacji oraz ograniczeń wynikających z jakichkolwiek struktur
Manfred Ketsde Vries -holenderskipsycholog
to osoba fizyczna, osoba prawna lub nie mająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej ,2004
Klasyfikacja Przedsiębiorców wg. A. Gibb, R. Ritchie
improwizatorzy
20 lat (robią to, co potrafią najlepiej
rewizjoniści
30 lat (zmieniają swoją dotychczasową karierę),
kontynuatorzy
40 i 50 lat (rozwijają własne umiejętności)
powracający
60 lat (powracają do biznesu, który prowadzili i w którym sprawdzali się przed laty, np. małe kawiarnie).
Klasyfikacja Przedsiębiorców wg R. Scase i R. Goffee
samozatrudniający się
pracują samodzielnie lub mogą wykorzystywać innych (nieopłacanych za swoją pracę) członków rodziny,
drobni przedsiębiorcy
pracują wspólnie z innymi pracownikami, podejmują także administracyjne działania w przedsiębiorstwie
właściciele-kontrolujący
nie pracują wspólnie z pracownikami, ale odpowiedzialni są za działania administracyjne w przedsiębiorstwie
właściciele-dyrektorzy
kontrolują działalność przedsiębiorstwa poprzez wypracowaną wewnętrzną hierarchię firmy; część administracyjnych prac przypada innym kierownikom i starszemu personelowi.
Klasyfikacja wg R. Hornaday
rzemieślnicy
wytwarzają produkty i oferują usługi; wykonują działania, które sprawiają im przyjemność,
promotorzy
właściciele smallbusinessu,którzy główną uwagę skupiają na własnym bogactwie i realizują je dzięki zawieraniu , kontraktów; zakładają, rozwijają i sprzedają swoje firmy bez żalu,
profesjonalni menedżerowie
właściciele firm, którzy główny nacisk kładą na budowanie organizacji i starają się kontrolować wzrost oraz strukturę własnej firmy, którą traktują jak „mały wielki biznes
innowacja to
zmiana uzysku z zasobów
Say
zmiana wartości i zaspokajania potrzeb konsumenta przez wykorzystanie określonych zasobów
Say
Twórcze myślenie i zapał w działaniu to główne źródła wartości ekonomicznej
Tom Peters
Innowacja wg Schumpeter’a
1
Wprowadzanie do produkcji wyrobów nowych lub też doskonalenie dotychczas istniejących
2
Wprowadzenie nowego lub udoskonalenie istniejącego procesu produkcyjnego
3
Zastosowanie nowego sposobu sprzedaży lub zakupów
4
Otwarcie nowego rynku
5
Zastosowanie nowych surowców lub półfabrykatów
6
Wprowadzenie nowej organizacji produkcji
Dopasuj innowacje do jej autora
Jakiekolwiek dobro, usługa, które jest postrzegane przez kogoś jako nowe
Kotler
Wprowadzenie nowego lub udoskonalenie istniejącego procesu produkcyjnego
Schumpter
Otwarcie nowego rynku
Schumpter
Rodzaje innowacji
Ze względu na skalę, zakres i oryginalność
Radykalne, ciągłe, naśladowcze
Ze względu na przedmiot
produktowe, procesowe, struktralne, marketingowe
Ze względu na źródła i motywy powstania
popytowe, podażowe
Ze względu na miejsce zaistnienia:
na skalę przedsiębiorstwa, danego kraju, światową
Źródła innowacji Kotler
prowadzenie badań marketingowych rynku krajowego i zagranicznego,
od klientów, naukowców, konkurentów, pracowników, uczestników kanałów dystrybucji i zarządu
wykorzystanie metod gromadzenia pomysłów np. „burza mózgów”
działalność sfery B+R
od klientów, naukowców, konkurentów, pracowników, uczestników kanałów dystrybucji i zarządu
Przedsiębiorca
1
TO CZŁOWIEK, KTÓRY PODEJMUJE WSZELKIE RYZYKO ZWIĄZANE Z ZAŁOŻENIEM I PROWADZENIEM PRZEDSIĘBIORSTWA
2
OBEJMUJE TO WYKONYWANIE WSZELKICH DZIAŁAŃ JAKICH WYMAGA PRODUKT LUB USŁUGA
3
ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNĄ
4
ZGODNOŚĆ Z PRAWEM
proces innowacyjny
1
całokształt działań badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych
2
podejmowany w określonym czasie w obrębie rozpatrywanego obszaru
3
mających na celu zastosowanie w praktyce udoskonalonych metod wytwórczych i środków produkcji
4
oraz wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów
FAZY PROCESU NNOWACYJNEGO
1
BADANIA PODSTAWOWE
2
BADANIA STOSOWANE
3
PRACE ROZWOJOWE
4
WDROŻENIE
5
UPOWSZECHNIENIE
Pełny cykl realizacji innowacji
1
Dostrzeżenie jakiejś potrzeby lub problemu.
2
Zbieranie istotnych faktów i określenie prawdziwe istoty problemu.
3
Poszukiwanie nowych informacji i analizowanie całości problemu.
4
Twórcze proponowanie wariantowych pomysłów rozwiązań
5
Ocena i wybór wariantu do realizacji.
6
Wdrażanie - implementacja przyjętego wariantu rozwiązania
7
Sprawdzenie czy rozwiązanie prawidłowo funkcjonuje w praktyce.
Przedsiębiorczość to proces zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, obejmujący :
1
rozpoznanie szans i możliwości działania na rynku, (prowadzenia działalności gospodarczej);
2
opracowanie planu działalności (biznes planu) i zgromadzenie (przygotowanie) niezbędnych zasobów;
3
powstanie (założenie) przedsiębiorstwa;
4
prowadzenie przedsiębiorstwa przez kolejne fazy jego rozwoju (zarządzanie przedsiębiorstwem).