Strona 2

Postępowanie i Kontrola Podatkowa PKIP

Pytanie 9
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
wydawanie koncesji na prowadzenie kasyna gry oraz zezwoleń na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, urządzanie zakładów wzajemnych, urządzanie turnieju gry w pokera
prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawa podatkowego i celne
wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego
zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej i celnej
Pytanie 10
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
rozpatrywanie (jako organ drugiej instancji) odwołań od rozstrzygnięć wydawanych przez naczelników urzędów skarbowych i celno-skarbowych, z wyjątkiem spraw, w których kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe wykonywanie czynności audytowych i audytu, z wyjątkiem audytu gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA (zadanie Szefa KAS)
nadzór nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz urzędów celno-skarbowych, z wyjątkiem nadzoru nad wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych zastrzeżonych dla Szefa KAS
prowadzenie kontroli podatkowych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i wykonywanie czynności sprawdzających
wykonywanie zadań wynikających z przepisów unijnych regulujących statystykę dotyczącą obrotu towarowego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej (INTRASTAT) oraz obrotu towarowego państw członkowskich Unii Europejskiej z pozostałymi państwami (EXTRASTAT)
Pytanie 11
Naczelnik Urzędu Skarbowego
wykonywanie zadań w zakresie ustalania, określania i poboru podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych
prowadzenie kontroli podatkowych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i wykonywanie czynności sprawdzających
pobór należności celnych oraz innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów
prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych
Pytanie 12
Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego
prowadzenie działalności analitycznej, prognostycznej i badawczej w zakresie działalności KAS oraz analiza ryzyka
prowadzenie urzędowego sprawdzenia
rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie niektórych przestępstw i wykroczeń określonych w innych przepisach , np. w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo własności przemysłowej
prowadzenie postępowań jako organ drugiej instancji w sprawach, w których kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe (jeżeli kontrolowany nie złożył korekty deklaracji albo organ podatkowy nie uwzględnił złożonej korekty deklaracji)
Pytanie 13
Postępowanie odwoławcze
1
Naczelnik urzędu celno-skarbowego / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej
2
Wojewódzki Sąd Administracyjny
3
Naczelnik urzędu celno-skarbowego / Naczelnik urzędu skarbowego / Dyrektor Izby Administracji Skarbowej / Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
4
Naczelny Sąd Administracyjny
Pytanie 14
zasady prowadzenia kontroli
Zasada pisemności postępowania
Sprawy załatwia się w formie pisemnej
Zasada praworządności
Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, a więc czynności podejmowane przez organ kontroli muszą mieścić się w granicach prawa
Zasada szybkości postępowania
Organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, a prostsze sprawy winny załatwiać niezwłocznie
Zasada trwałości
Decyzje, od których nie służy już odwołanie, są ostateczne
Zasada przekonywania stron
Organy podatkowe muszą wyjaśniać zasadność przesłanek, którymi kierują się przy rozstrzyganiu danej sprawy
Zasada zaufania
Postępowanie musi być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych
Zasada dwuinstancyjności postępowania
Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne
Zasada informowania
Na organie podatkowym ciąży obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem danego postępowania
Zasada prawdy materialnej
Działania organów podejmowane są w celu prawidłowego i pełnego ustalenia stanu faktycznego, zgodnego z rzeczywistością
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu
Organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Zasada ograniczonej jawności
Postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron
Pytanie 15
Czynności kontrolne
1
Porównanie stanu faktycznego z wyznaczonym wzorcem postępowania i ustalenie ewentualnych niezgodności
2
Ustalenie stanu faktycznego ( wykonań)
3
Ustalenie stanu obowiązującego (wzorców)
4
Wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych niezgodności
Pytanie 16
Kontrola podatkowa, a kontrola celno-skarbowa
Kontrola podatkowa
prowadzona przez pracowników urzędów skarbowych głównie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
Kontrola celno-skarbowa
prowadzona przez naczelników urzędów celnoskarbowych, wykonywana zarówno przez pracowników KAS, jak i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowe