Fiszki

Przed maturą: funkcjonowanie roślin

Test w formie fiszek transport związków, wzrost i rozwój rośliny, fitohormony, taksje
Ilość pytań: 25 Rozwiązywany: 243 razy
Transport wody w organizmie rośliny następuje z powodu różnicy potencjału. Od jakiego do jakiego potencjału przepływa woda?
od większego do mniejszego
od mniejszego do większego
od większego do mniejszego
Podaj nazwę procesu: " dyfuzja rozpuszczalnika z roztworu o mniejszym do roztworu o większym stężeniu przez półprzepuszczalną błonę "
osmoza
Zaznacz poprawne funkcje transpiracji
chłodzenie organizmu
tworzenie potencjału wody
oddawanie CO2 do atmosfery
chłodzenie organizmu
tworzenie potencjału wody
oddawanie CO2 do atmosfery
Wskaż miejsce transpiracji
2
3
1
3
Oznacz P/F
1. Silny wiatr ogranicza zjawisko transpiracji
2. Silne nasłonecznienie pobudza roślinę do intensywniejszej wymiany gazowej
3. Niedobór wody ogranicza zjawisko transpiracji
1. Silne nasłonecznienie pobudza roślinę do intensywniejszej wymiany gazowej
2. Niedobór wody ogranicza zjawisko transpiracji
Uszereguj proces otwierania aparatów szparkowych
napływ osmotyczny wody do komórki
wzrost stężenia K+
otwarcie szparki
wzrost turgoru komórki
1
wzrost stężenia K+
2
napływ osmotyczny wody do komórki
3
wzrost turgoru komórki
4
otwarcie szparki
Który z procesów jest biernym mechanizmem wytwarzania potencjału wody?
siła ssąca liści
parcie korzeniowe
siła ssąca liści
Przyporządkuj pojęcie z definicją
gutacja
wiosenny płacz roślin
wydzielanie płynu przez hydratody spowodowane niską transpiracją, a duża ilością wody w podłożu
wypływanie płynu z pnia naciętych drzew
gutacja
wydzielanie płynu przez hydratody spowodowane niską transpiracją, a duża ilością wody w podłożu
wiosenny płacz roślin
wypływanie płynu z pnia naciętych drzew
Podaj nazwę kanału transportu na podstawie poniższej charakterystyki: " transport przez żywe elementy komórki, złączone ze sobą "
kanał symplastyczny
Uszereguj transport związków organicznych, zaczynając od wytworzenia glukozy w liściu
transport poziomy
transport poziomy do komórek akceptorowych
transport pionowy przez elementy przewodzące
rozładunek łyka
załadunek łyka
wytworzenie glukozy w liściu
1
wytworzenie glukozy w liściu
2
transport poziomy
3
załadunek łyka
4
transport pionowy przez elementy przewodzące
5
rozładunek łyka
6
transport poziomy do komórek akceptorowych
Opisz stany ontogenetyczne rośliny wpisują jedno z poniższych: generatywne, wegetatywne, obumieranie. [uwaga: w przypadku trudności wpisywania w pola, należy przechodzić od 1 pola i potem klikać: komputer - Tab / telefon - Enter]
rozwój pędu wegetatywne
wzrost liści wegetatyne
usychanie rośliny obumieranie
kwitnienie kwiatów generatywne
rozwój owocników generatywne
wzrost włośników ryzodermy wegetatywne
Wybierz odpowiednie przyczyny spoczynku względnego
niedostateczny rozwój zarodka
działanie związków inhibicyjnych
dostateczne oświetlenie przestrzeni nasiona
nieodpowiednia temperatura
niedostateczny dostęp do tlenu
nieodpowiednia temperatura
niedostateczny dostęp do tlenu
Faza kiełkowania, gdzie następuje synteza składników potrzebnych do rozwoju zarodka, nosi nazwę
fazy anabolicznej
1. Kiełkowanie epigeniczne charakteryzuje się wyniesieniem liścieni ponad poziom gleby
2. Epikotyl rozwija się nadziemnie
3. Liścienie epikotylu nie przeprowadzają fotosyntezy
1. Kiełkowanie epigeniczne charakteryzuje się wyniesieniem liścieni ponad poziom gleby
2. Liścienie epikotylu nie przeprowadzają fotosyntezy
Okres trwania dnia i nocy pływa na rozmnażanie
wegetatywne
generatywne
generatywne
Większe stężenie fitohormonu P660 wpływa stymulująco na
rośliny długiego dnia (RDD)
rośliny krótkiego dnia (RKD
rośliny krótkiego dnia (RKD
Rośliny, które przez wiele lat kwitną i wydają owoce, nazywa się organizmami
polikarpicznymi
Przyporządkuj związek chemiczny do odpowiedniej grupy fitohormonów
kwas giberelowy
kwas indilo-3-octowy (IAA)
zeatyna
gibereliny
auksyny
cytokininy
kwas giberelowy
gibereliny
kwas indilo-3-octowy (IAA)
auksyny
zeatyna
cytokininy
Wysokie stężenie auksyn w komórkach jakiej części rośliny będzie pobudzało do namnażania się komórek?
bulwy
pędu
korzenia
pędu
Oznacz P/F
1. Cytokinina pobudza rozwój korzeni
2. Gibereliny przywracają rozmiary skarłowaciałym organizmom
3. Kwas abscysynowy hamuje rozwój rośliny
4. Etylen przyspiesza dojrzewanie liści
5. Etylen stymuluje opadanie liści jesienią
1. Gibereliny przywracają rozmiary skarłowaciałym organizmom
2. Kwas abscysynowy hamuje rozwój rośliny
3. Etylen stymuluje opadanie liści jesienią
Ruch rośliny na ukierunkowany bodziec to
tropizm
Ruch rośliny na nieukierunkowany bodziec to
nastie
Przyporządkuj
ruch rośliny w stronę światła słonecznego
hamowanie rozwoju korzenia w kierunku wysuszonej gleby
rozwój pędu w stronę nieba
rozwój korzenia w stronę jądra ziemii
owijanie pnącza wokół podpory
fototropizm dodatni
hydrotropizm ujemny
geotropizm ujemny
geotropizm dodatni
tigmotropizm dodatni
ruch rośliny w stronę światła słonecznego
fototropizm dodatni
hamowanie rozwoju korzenia w kierunku wysuszonej gleby
hydrotropizm ujemny
rozwój pędu w stronę nieba
geotropizm ujemny
rozwój korzenia w stronę jądra ziemii
geotropizm dodatni
owijanie pnącza wokół podpory
tigmotropizm dodatni
Czy nastia jest ruchem odwracalnym?
Tak
Nie
Tak
Masz uwagi do testu? Napisz pod [email protected]
Dobrze!
Dobrze!